Två personer sorterar kuvert i olika högar.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Preliminärt valresultat

Röstningen är färdig och du kan se ett preliminärt valresultat här. Nu kontrollräknas rösterna och de förtidsröster som inte har blivit räknade än ska läggas till.

Nu är röstningen färdig. Alla Sveriges församlingar har räknat ihop rösterna till ett preliminärt resultat. Inga personröster är räknade nu.

Du kan se resultatet av räkningen här. Tänk på att det kommer att dröja flera veckor innan resultatet är helt färdigt.

Nu ska rösterna kontrollräknas och kompletteras

Nu har vi skickat alla valsedlar till Stockholms stift. Där ska alla röster räknas igen och de förtidsröster som inte har blivit räknade tidigare ska läggas till. Nu räknas också personrösterna. Här hittar du mer information om hur valet går till efter att vallokalerna har stängt.

Det här händer efter kyrkovalet