Någon sitter och antecknar i ett block.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Gudstjänstverkstad

Vill du vara med och tycka till om hur högmässorna ska se ut? Vi träffas nästan varje onsdagkväll för att planera högmässorna i Vilunda kyrka, och dina funderingar behövs!

OBS! Gudstjänstverkstäderna har paus höstterminen 2022

Vi berättar här när vi kommer igång med gudstjänstverkstäderna igen.

Våra nyckelord: angeläget, gemenskap, glädje

Det här är nyckelord i vårt gudstjänstliv. Har du tankar om hur vi kan uttrycka dem i vår gudstjänst?

Nästan varje onsdagkväll klockan 19 träffas en grupp för att sätta ihop högmässan för veckan efter, det vill säga 11 dagar senare, i Vilunda kyrka. Dina funderingar behövs!

Varför inte varje onsdagkväll? Jo, vi planerar inte gudstjänster med små och stora. De gudstjänsterna har en egen planeringsgrupp.

Vi som brukar vara med på gudstjänstverkstaden är:

• kyrkvärdarna som ska vara med på högmässan
  • frivilliga medarbetare, till exempel du
  • präst, musiker, vaktmästare och annan personal som kommer att vara med på högmässan.

Var med på mässa och en måltid innan eller kom direkt till verkstaden

Före gudstjänstverkstaden är du även välkommen att delta i kvällsmässan klockan 18 och äta tillsammans klockan 18.30.

Låter det spännande och utvecklande? Kom och prova! Du behöver inte anmäla dig. Vi ses de här dagarna den närmaste tiden:

Så här brukar det gå till på en gudstjänstverkstad

Du och vi andra i gruppen samlas på onsdagkvällar kl 19.00 i Vilunda församlingshem. Tillsammans planerar vi högmässan som firas veckan efter, det vill säga 11 dagar efter vår planering.

Vi läser någon av söndagens texter och samtalar om den. Vi väljer psalmer och fördelar olika uppgifter i gudstjänsten.

Här är några exempel på vad du kan göra i gudstjänsten:

• hjälpa vaktmästaren med förberedelser
  • läsa text eller be förbön
  • ta upp kollekt
  • något annat som du vill bidra med.

Du kan naturligtvis vara med och planera gudstjänsten utan att ha någon särskild uppgift. Dina tankar och synpunkter är viktiga.

Hör gärna av dig med frågor eller andra funderingar!