Närbild på en känga på någon som står i en ring med andra.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Pilgrimsvandringar 2024

På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ. Samtidigt stillar du din nyfikenhet. Vem möter du bortom vägkröken, och inom dig?

Vandringarna arrangeras av Halmstads Pilgrimsråd i samarbete med Halmstads,  Snöstorps, Söndrum-Vapnö församlingar och Laholms pastorat. Målsättningen är att arrangera minst en vandring varje månad och ge möjlighet att landa hos sig själv och hos Gud. Välkommen att följa med.

Vi samlar följande måndagar kl 18.00
15 januari - Ön, vid Torvsjön i Skedala. Samling vid parkeringen intill lägergården.
19 februari - Eldsberga kyrka
18 mars - Sjömanskyrkan, Strandgatan 5
1 april - Emmausvandring utmed Prins Bertils stig. Se länk
20 maj - Galgberget, Utsiktstornet, Stendahlsvägen 2, Halmstad.
17 juni Mellbystransgården, Cirkelvägen 19, Mellbystrand.
15 juli - Esmareds kapell, öster om Simlångsdalen.

En pilgrim har både ett inre och ett yttre mål med sin vandring. De inre målen kan vara ökad självkännedom eller att känna frid och Guds närvaro. Det yttre målet är den fysiska plats där vandringen slutar.

Var och en tar med eget kvällsfika. Medtag också sittunderlag och ”Lilla Pilgrimsboken”. Samåk gärna.

Så här går en kvällsvandring till:

Så här går en pilgrimsvandring till:

• Vi är ute hela tiden.
  • Vi presenterar oss för varandra, vad vi heter och var vi bor.
  •  Vi berättar om vad en pilgrimsvandring är och hur den går till.
  •  Vi vandrar i lugn takt i ca 1 1/2 timme i tystnad.
  • Med jämna mellanrum stannar vi och man får ett tema att reflektera över under nästa vandringsetapp.

Efter vandringen fikar och samtalar vi och avslutar med enkel andakt. Om man har, ta med den lilla gröna pilgrimsboken. Var och en tar med eget fika. Vi brukar vara färdiga ca kl 20.30.

Kontaktpersoner / mer info om vandringarna

Bertil Nilsson, Snöstorps församling - 035-10 29 39
Jan Svedenfors, Laholms pastorat - 0722-47 47 99
Elisabeth Ahlström, Söndrum-Vapnö församling - 035-16 13 10
Elisabeth Dyrehag, Halmstads församling - 035-282 21 29
Malin Öhrling, Halmstads församling - 035-282 21 07

En man i röd sotarmössa fikar utomhus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon