Foto: Mona Davidsson

Ny kantor som älskar körer

Nyhet Publicerad

Det var inte självklart att musiken skulle bli yrkesvalet för Kristina Elmdahl. 2004 var hon klar med sin kantorsutbildning – och i dag brinner hon särskilt för körverksamheten. – Körer, det är verkligen min grej, säger hon.

Kristina Elmdahl växte upp i en prästfamilj och har varit aktiv och engagerad i Svenska kyrkan sedan hon var liten. Att jobba som pedagog i kyrklig verksamhet var den första planen, men i samband med att hon gick Svenska kyrkans grundkurs väcktes tanken att bli kantor.
Piano och tvärflöjt var Kristinas instrument, och nu tillkom även orgeln.
– Jag var tjugo år när jag började spela orgel, och det är verkligen ett maffigt instrument, säger hon.
Men församlingsborna ska kanske inte vänta sig att hon bjuder in till egen orgelkonsert.
– Jag brinner för körverksamhet, säger hon.
Det visar sig också i de pågående studierna – efter denna termin är hon ”körmagister”, har alltså tagit en magisterexamen med inriktning kör vid musikhögskolan i Göteborg.
Kristina har börjat arbeta med Holm-kören, som tillsammans med kollegan Stefan Ljungberg och Kärlekens damkör ska framträda i påsk.
– Sedan ska jag börja fundera och diskutera med mina musikerkolleger i församlingen och se vad vi kan göra. Det vore roligt att börja bygga upp något helt nytt, och eventuellt starta en ny barnkör.
Kristinas tidigare arbetsplatser har varit Eldsberga och Susedalen, och jobbet i Kärleken och Holm blir verkligen hemmaplan.
– Jag trivs på ”landet”, att vara mitt i verksamheterna, säger hon.

Text: Mona Davidsson

Kristina Elmdahl har inte gett tvärflöjten så mycket kärlek de senaste åren, men vid en trivselträff i Holms församlingshem fick besökarna höra henne spela. Foto: Mona Davidsson