Foto: Mona Davidsson

Nu firar vi Kärleken!

Nyhet Publicerad Ändrad

Det kallas diamantbröllop, när kärleken har hållit i sextio år. Att en kyrka som föddes ur engagemang och frivilligt arbete nu fyller sextio år, det är också ett bevis på kärlekens kraft. Välkommen att fira Kärlekens kyrka med oss!

Kärlekens kyrka har verkligen blivit ”kyrkan mitt i byn”, med sitt läge i en expanderande stadsdel. Nybyggnationen och inflyttningen är stor och både ungdomar, familjer och äldre har gjort kyrkan till sin samlingsplats.
Invigningen ägde rum annandag påsk 1958, och även nu blev påskhelgen startskottet på jubileumsfirandet.

Först ut i programmet var påskdagens högmässa med musik, sång och efterföljande tårtkalas. Senare i vår väntar både ett traditionellt födelsedagskalas för äldre som bor i området, vårsoaré för både barn och vuxna, samt ett särskilt kalas för dem som bor på äldreboendet. Under året gör öppna förskolan lite extra satsningar. (Se även faktaruta här intill.)
De första planerna på en kyrka på Kärleken vädrades redan på 1940-talet. Engagemang och frivilligt arbete med att samla in pengar lade grunden till en stiftelse och köp av en tomt med bra läge.
Att det skulle dröja elva år innan spaden sattes i jorden kunde ingen ana då.
Den första ritningen av en traditionell kyrka fick avslag i byggnadsnämnden. Sedan falnade entusiasmen en smula bland folk – tills arkitekten Johannes Olivegren några år senare ritat kyrkobyggnaden. Sex dagar efter att bygglovet beviljats var arbetet igång.

Successivt ökade behovet av samlingssalar och arbetsrum och 1986 stod också Kärlekens Kyrkhem färdigt.
– En viktig ingrediens i ett tryggt samhälle är att det finns naturliga mötesplatser, säger Johannes Bäckman, biträdande kyrkoherde med Kärleken och Holm som sitt ansvarsområde.
– Vår förhoppning är att kyrkan är en bra plats att mötas på, fortsätter han. Oavsett ålder eller tidigare kyrkliga vanor så vill vi att du ska trivas, att du vågar se kyrkan som en förlängning av ditt eget vardagsrum.
Närheten och kärleken till just denna kyrka blir tydlig när öppna förskolan fylls till brädden av småbarn och föräldrar, i sorlet vid trivselträffarnas musikstunder, i samvaron vid kvartersfester och i gudstjänster.
– Oavsett när du kommer, eller vem av oss du möter, så är du lika välkommen, säger Johannes Bäckman. För störst av allt är ju – kärleken.

Text: Mona Davidsson

Om 1958

Det var året då Sverige äntligen fick sina första kvinnliga poliser, Sverige tog silver i fotbolls-VM och historiens första pacemaker opererades in i en människa.
Det var året då Sverige för första gången deltog i Eurovision Song Contest, där Alice Babs sjöng Lilla stjärna och slutade på fjärde plats.
Det var året då Svenska kyrkan höll ett möte varvid kvinnors behörighet till prästämbetet godkändes, efter beslut i Sveriges riksdag.
Det var året då nyhetsprogrammet Aktuellt sändes för första gången i tv och hamburgaren hade premiär i Sverige.
Några kända personer som är födda 1958 är Sharon Stone, Gary Oldman, Esa-Pekka Salonen, Viggo Mortensen och Jim Leighton. (Källa: Wikipedia)