Foto: Mona Davidsson

Anna-Maria går vidare efter sjutton år

Nyhet Publicerad

Mer än sexhundra begravningar, över hundra läger med konfirmander och ungdomar. När Anna-Maria Carlwe summerar åren i Martin Luthers kyrka är det många, många timmar som delats med människor i alla åldrar. Nu går hon vidare i karriären – som ny kyrkoherde i Snöstorps församling.

– Det roligaste med ungdomsarbetet har varit att ta del av deras glädje och spontanitet, och samtidigt kunna prata om viktiga frågor, säger Anna-Maria Carlwe. Tonåringar i dag är lyhörda och lyssnande och de som väljer att konfirmeras har gjort ett aktivt val och är motiverade.
Anna-Maria växte upp i Bua, norr om Varberg. Hon beskriver en familj där det fanns en grundtro, men som inte var så kyrkligt aktiv. Hon konfirmerades och var med i Kyrkans ungdom, och med åren växte så småningom yrkesvalet fram.

1995 prästvigdes hon i Växjö domkyrka, gjorde sedan sin adjunkttjänst i småländska Burseryd och jobbade därefter några år i Gislaved. Sedan 2001 har Martin Luthers kyrka varit arbetsplatsen.
Det har, som sagt, varit stort fokus på ungdomar och konfirmander men Anna-Maria Carlwe har också haft Andersberg som sitt ansvarsområde.
– I det arbetet har jag verkligen insett språkets betydelse, säger Anna-Maria Carlwe. Vi måste tänka på vad vi säger, och hur. För att nå ut kan vi inte vara för ”kyrkiska”.
– Samtidigt blir det så tydligt att vi innerst inne är ganska lika, oavsett om vi kommer från Småland eller Syrien.
Anna-Maria kan summera ett stort antal begravningar, ungefär en i veckan.
– Jag tycker om begravningar, säger hon. Jag kommer nära människor och har uppgiften att förmedla hopp och stöd till dem.
Men antalet vigslar har varit desto färre.
– Martin Luther är inte så mycket vigselkyrka – men de senaste årens satsning på drop in-vigslar börjar nog ändra på det.

Det blir förmodligen fler vigslar att förrätta i Snöstorps kyrka, som är populär bland brudparen. Och Anna-Maria Carlwe vill gärna vara delaktig, så långt det är möjligt. Som kyrkoherde blir hon högsta chef för ett 50-tal anställda och en ny arbetssituation.
– Jag gick kyrkoherdeutbildningen för ett par år sedan och det ska bli spännande med nya arbetsuppgifter, att få användning för mina kunskaper om ledarskap och fungera som spindeln i nätet. Men vill de ha med mig på något konfirmandläger, säger jag inte nej!
Anna-Maria Carlwe tillträder sin nya tjänst den 10 april.
Söndagen den 18 mars avtackas hon i gudstjänsten i Martin Luthers kyrka. Sista arbetsdagen blir skärtorsdagen, då hennes sista uppgift blir mässan klockan 18.00.

Text: Mona Davidsson

Anna-Maria Carlwe har haft sjutton år att ”bo in sig” på kontoret i Martin Luther. Nu har hon börjat packa kartongerna och rensa i hyllorna. Foto: Mona Davidsson