hand som håller upp en telefon som visar ett digitalt covidbevis
Foto: Anna Hjalmarsson

Nya restriktioner från 12/1

Från och med 12 januari skärps restriktionerna ytterligare. De nya restriktionerna påverkar musik och gudstjänstlivet i Halmstads församling.

GUDSTJÄNSTER

Regeringen sänker nu gränsen för hur många man får samla under en offentlig tillställning utan krav på vaccinationsbevis. Från den 12/1 dras gränsen redan vid 50 personer och det påverkar våra gudstjänster i högre grad än vad det har gjort tidigare.

I Halmstads församling kommer vi att begränsa antalet besökare under våra gudstjänster och mässor till 50 personer i alla kyrkor utom en. För att så många som möjligt ska ha möjlighet att fira högmässa i S:t Nikolai kyrka måste den som vill delta i gudstjänsten vara beredd att visa giltigt vaccinationsbevis samt legitimation. Vi sparar inte och registrerar inte några personuppgifter vid dessa tillfällen. Saknar du vaccinationsbevis är du såklart välkommen till någon av våra andra kyrkor eller till onsdagsmässorna i S:t Nikolai. I kalendern på startsidan kan du hitta information om Halmstads församlings gudstjänster och mässor.

Vid alla gudstjänster gäller särskilda smittskyddsåtgärder, som en meters avstånd mellan sällskap, max 8 personer i varje sällskap och anvisade platser.

VIGSEL, DOP OCH BEGRAVNING

Vigslar, dop och begravningar är gudstjänster. Det är upp till brudfölje, dopfölje och sorgehus att besluta om man vill begränsa antalet deltagare till 50 personer eller utnyttja möjligheten med vaccinationsbevis för att kunna välkomna fler deltagare..

KONSERTER

Vid konserter och andra evenemang kommer det krävas vaccinationsbevis för personer som är 18 år och äldre. Enligt regeringens beslut ska vi som arrangör även verifiera vaccinationsbevisets äkthet och du kommer därför även att bli ombedd att visa din legitimation. Vi sparar inte och registrerar inte några personuppgifter vid dessa tillfällen.

Även vid våra konserter gäller särskilda smittskyddsåtgärder, som en meters avstånd mellan sällskapen, max 8 personer i varje sällskap och anvisade platser.

Om du av medicinska skäl inte kan vaccinera dig behöver kunna visa ett läkarintyg på det.

Insläppen kan komma ta längre tid än vanligt så kom gärna i god tid till både konserter och gudstjänster. Insläpp sker en timme innan konsert/gudstjänst.

Tillsammans får vi än en gång hjälpas åt att begränsa smittspridningen av Covid-19.

STANNA HEMMA OM DU HAR SYMTOM

Läs mer på 1177 Vårdguiden.

SÅ HÄMTAR DU VACCINATIONSBEVIS

Du som är fullvaccinerad och har e-legitimation/Bankid: Ladda ner ditt vaccinationsbevis från webbplatsen covidbevis.se/vaccinationsbevis-web/

Du kan spara beviset på mobiltelefonen och/eller skriva ut det på papper.

Du som är fullvaccinerad, men saknar BankId: Beställ ditt vaccinationsbevis genom att fylla i en blankett och skicka med brev. Beställ i god tid, det kan ta ett tag innan du får beviset. Skriv ut blanketten från E-hälsomyndighetens hemsida.

VACCINERING

Information om vaccinering finns på 1177.se