Utöver sina ”vanliga” arbetsuppgifter inom prästyrket med gudstjänster och samtal varvas Jonas tjänst med att t.ex. hålla i utbildningar för specialistofficerskadetter kring ytterligheten i den väpnade striden, dvs. döden. Han leder även olika samtalsgrupper på sitt schema, bl.a. en samtalsgrupp om liv och tro. ”Jag blir lika förvånad varje höst när de nya värnpliktiga anländer. Det finns en allt större grupp av ungdomar som inte har någon kyrklig koppling sedan tidigare som möter upp mig och söker kontakt. Man har fått upp ögonen för existentiella frågor och kristen tro och märker att man finner hållfasta svar i tron på Jesus.”, berättar Jonas. Inte sällan har de sökt sig in i trons värld via Google, Youtube och olika forum på internet för att lära sig mer och kanske först senare sökt sig till en fysisk kyrka och börjat gå i gudstjänsten. Kyrkan bär på något, tvärt emot vad man tänkt tidigare, som faktiskt är intellektuellt hederligt och konsekvent. Efter en tids bearbetning har det vuxit till sanning i dem själva. Enligt Jonas är det intressant eftersom de tillhör en åldersgrupp som Svenska kyrkan ofta har svårt att komma i kontakt med om man inte mött dem i konfirmationsundervisningen. Men i den militära miljön är det denna grupp som kommer till fältprästen, snarare än tvärt om.
”Jag är inte primärt här för att övertyga. Mitt syfte är att vägleda och låta dessa unga människor bygga vidare på sina tankar och reflektioner och att hjälpa dem att konkretisera det som pågår i deras hjärtan och tankar”, avslutar Jonas.
”Den militära själavården vill möta både soldaten och människan under uniformen. Det kan ske på tusen olika sätt: Under en regntung gran på ett skjutfält eller med en kaffekopp i ett fikarum”, säger Jonas. Enligt Jonas finns det tre olika perspektiv över vad militär själavård är för något. För det första finns det ett historiskt och traditionellt perspektiv i det hela. I århundraden har svenska präster följt svenska krigsförband för att den enskilde soldaten i stridens hetta ska kunna finna en trygghet i en inre övertygelse över tid och rum. Det är förståeligt att under krigets värsta stunder kan frågor snurra hos soldaten som: ”Varför?” eller ”Är det värt det?”. Om soldaten har kunnat söka sina svar på livets innersta frågor, kanske med en närvarande och lyssnande samtalspartner, kan det hjälpa i krigets mest hemska stunder. För det andra har ju Försvarsmakten idag, genom sin myndighetsutövning och att man kräver medborgare till tjänst, ett ansvar att tillse att individen kan utöva sin livsåskådning. ”Här ska fältprästen kunna vara en advokat för den enskildes trosutövning oavsett religiös tillhörighet”, berättar Jonas.