Kyrkan - en resurs för skolans undervisning

Välkommen att ta kontakt med våra pedagoger som erbjuder bl.a. temavandringar, guidningar i våra kyrkor eller gärna kommer på besök till er skola.

Vi försöker hitta vägar som är ömsesidigt respektfulla och som bidrar positivt till både skola och kyrka. Halmstads församling vill vara en resurs och ett komplement till skolans arbete kring livsåskådning, jämlikhet, respekt och rättvisa för F – åk 9. Våra upplägg är icke-konfessionella, grundade i Lgr11, och kostnadsfria.

Martin Luthers kyrka

Påskspel i Martin Luthers kyrka

Häng med och hör om den första kristna påsken, den berättelse som ligger till grund för vår påsk idag. Vi visar berättelsen genom en enkel dramatiserad vandring tillsammans i vår kyrka. Efter vandringen bjuder vi på kyrkfika.

Riktar sig till: 4 – 5 åringar i förskolan,
f-klass, åk 1 och åk 2.
Tiderna vi kan erbjuda är: kl 8.45, kl 9.30 eller kl 10.15
på någon av följande dagar: torsdag 21/3, fredag 22/3 eller måndag 25/3.

Hjälp oss att leta efter kyrkråttan i Martin Luthers kyrka!

Kykråttan är en pedagogisk rundvandring i vår spännande ovanliga kyrka. Där vi med letandets hjälp efter kyrkråttan gör stopp för att berätta om olika inredningar och symboler som finns i vår unika plåtkyrka. Efter vandringen bjuder vi på kyrkfika. Kontakta oss för bokning.

Riktar sig till: ca 4-6 år i förskolor, f-klass - åk 2.

Kyrkdetektiven!

Kom och utforska den unika plåtkyrkan, Martin Luther kyrkan. Tillsammans letar vi upp och tar reda på vad de olika sakerna i kyrkan är och vad de står för. Ni får även höra om själva kyrkans historia. Kontakta oss för bokning.
Riktar sig till: åk 3.

Enkla guidningar eller andra önskemål

Om ni bara vill komma och få enkel guidning av den unika
plåtkyrkan eller om ni vill ha hjälp med något så är ni
välkomna att höra av er.

För mer information och tidsbokning MARTIN LUTHERS KYRKA:
Lise-Lotte Johansson, församlingspedagog
tel 035-282 21 41 liselotte.johansson2@svenskakyrkan.se

S:t Nikolai kyrka

Guidade turer i S:t Nikolai kyrka

Vill ni besöka kyrkan, t.ex. i samband med en stadsvandring, är ni varmt välkomna att boka in en guidad visning med oss. Vi visar er runt i kyrkan och pratar om dess historia.
Hör av er om ni har särskilda önskemål eller frågor!

Påskvandring 20 mars

Kom och se påskspel i kyrkan som berättar om den kristna påsken och varför den firas. Boka in er till den 20 mars kl. 9.30 eller kl 10.30.
Riktar sig till låg och mellandstadielever.

För mer information och tidsbokning S:T NIKOLAI KYRKA:
Julia Westerberg, fritidsledare
julia.westerberg@svenskakyrkan.se

Kärleken- Holm- och Sperlingsholms kyrka

Vi ordnar studiebesök efter era önskemål

Kanske vill ni titta på någon av våra fina kyrkor, testa att spela orgel, ha en sångsamling och tända ljus. Eller varför inte testa någon av våra givna succéer; ”husförhör”, påsk- och julspel. I vår finns det möjlighet att boka påskspel vecka 13.

För mer information och tidsbokning Kärlekens-, Holms- och Sperlingsholms kyrka:
Birgitta Borslöv, barnpedagog
tel 035-282 21 08 birgitta.borslov@svenskakyrkan.se

Stefan Westerberg, församlingspedagog
tel 035-282 21 04 stefan.westerberg@svenskakyrkan.se

Åsa Ekheimer, barnpedagog
tel 035-282 21 09 asa.ekheimer@svenskakyrkan.se

Värdegrundsarbete

Värdegrundsarbetet består i att göra samarbetsövningar, om människors lika värde och hur man blir en bra kompis.
Vi kommer ut till klasserna, jobbar under fyra tillfällen varav varje tillfälle är 60 min med fyra olika teman exempelvis ”Hur är man en bra kompis?”, ”Spelar det
någon roll hur vi pratar till- och med varandra?”

Lektionerna består av mycket samarbetsövningar och samtal. Vi riktar oss till skolklasser mellan åk 2-6.

BOKNING SKER TILL
Mattias Claesson, fritidsledare
mattias.claesson@svenskakyrkan.se

För dig som är pedagog

Efter att eleverna varit med om något av våra skolpass uppstår det kanske frågor och/eller diskussioner. Vi kommer gärna och besöker klassen för uppföljning. Vi kan också komma och vara med på andra lektioner som berör livsnära frågor. Hör av er så utformar vi något tillsammans.

Ibland ställs vi plötsligt inför livets skörhet. Någon drabbas av sjukdom, död eller andra livskriser. Kyrkan har lång erfarenhet av samtal och vi finns gärna med som stöd för klasser eller för hela skolan. Vi kommer gärna och besöker er.