Foto: Marcus Bergner

Gravrätt och gravskick

Kontakt kyrkogårdsförvaltningen

Har du gravärenden? Tänk på att ha gravnumret till hands när du kontaktar oss.

Klockargården, Svedvi 3, 734 92 Hallstahammar
Öppettider: måndag-torsdag klockan 10-12:00

Stefan Sjölund, kyrkogårdschef: 0220-465 34
Jeanette Preinfalk, kyrkogårdsadministratör: 0220-465 36
Marcus Bergner, arbetsledare/tekniker: 0220-465 35

Svedvi & Bergs kyrkogårdar: 0220-465 31, 465 35
Kolbäcks & Säby kyrkogårdar: 0220-465 39, 465 35

Gravrätten

En gravrätt gäller i 25 år och kan därefter förnyas med 15 år i taget. Innehavaren av gravrätten bestämmer vem eller vilka som ska gravsättas på gravplatsen och hur den ska smyckas. Samtidigt innebär gravrätten en skyldighet att vårda gravplatsen så att den hålls i ett ordnat och värdigt skick.

Gravskick

Idag är kremering vanligare än jordbegravning. Väljer man kremering innebär det att kistan förs till ett krematorium efter ceremonin. Askan ska sedan gravsättas inom ett år. Vi tillhandahåller flera gravsättningsalternativ - med eller utan gravrätt.

Urngravar och kistgravar

Platser avsedda för urngravar och traditionella kistgravar finns på alla våra kyrkogårdar. Gravrättsinnehavaren ombesörjer att gravsten kommer på plats.

Minneslund

Gravsättning i minneslund innebär att personalen sköter gravsättning utan att någon anhörig närvarar. Det finns inget som markerar var urnan är gravsatt. På gemensamma smyckningsplatser finns möjlighet att placera blommor och ljus. Minneslundar finns på alla våra kyrkogårdar.

Askgrav

Askgraven, med plats för en eller flera urnor, är en urngravplats med mindre anonymt gravskick än den mer traditionella minneslunden, men med mindre ansvar för skötseln än på en "vanlig" grav. Namnet på den gravsatta kan graveras på en individuell eller på en gemensam bronsplatta. Anhöriga får delta vid gravsättningen. Askgravplats finns på alla våra kyrkogårdar.

Asklund (se bild nedan)

Asklunden är ett gravskick utan gravrätt. Den har en kollektiv och anonym karaktär där avlidnas aska grävs ner inom ett gemensamt område. Asklunden är skötselfri. Önskar dödsboet att en namnplakett med den avlidnes namn och årtal monteras på kollektiv plats, ombesörjer begravningsverksamheten detta till en kostnad efter årlig fastställd taxa. Begravningsverksamheten svarar för vården av asklunden och för all plantering inom denna. Besökare får medverka till utsmyckning med snittblommor och ljus på anvisade platser. Marschaller får inte sättas ut.

Foto: Stefan Sjölund