Foto: Thisisengineering

Coronaviruset

Med information om förändrade/inställda verksamheter (uppdaterad 3/1)

Läs mer på Svenskakyrkan.se

Täältä voit lukea saman suomeksi!

Med anledning av Coronaviruset

Tillsammans med krishanteringssamordningen på nationell nivå följer Västerås stift löpande utvecklingen av Coronaviruset. Svenska kyrkan har regelbundet kontakt med ansvariga myndigheter, bland andra folkhälsomyndigheten, utrikesdepartementet (UD) och socialstyrelsen.

I Hallstahammar-Kolbäcks församling agerar vi utifrån de restriktioner myndigheterna tar fram.

Antal närvarande vid samlingar: för närvarande bör man avstå från evenemang som samlar många människor samtidigt. Restriktionerna medger max åtta personer (utöver medverkande personal) vid samlingar. Vid begravningar gäller 20 personer utöver medverkande personal.

Till dig som besöker/tänker besöka kyrkan för dop, vigsel eller begravning
I enlighet med myndigheternas råd ber vi dig att tvätta dina händer och/eller gnida in dem med handsprit samt sitta på markerade platser i kyrkan. Detta för att undvika smittspridning. Om du har förkylningssymptom måste vi tyvärr uppmana dig att avstå kyrkobesök.

Vi fortsätter att genomföra begravningar utifrån gällande råd. En begravning kan också hållas utomhus. Begravningar inomhus sker i kretsen av de allra närmaste. Vi kan också hjälpa till att sända begravningsgudstjänsten digitalt. Antal - se ovan.

Under rådande omständigheter måste vi uppmana alla att ta del av våra gudstjänster via radio eller länk. Gudstjänsterna sänds på Hallsta Sura Närradio, frekvens 103,7. Webb: www.radio-sveriges.se/hallsta-sura-narradio

Med tanke på smittorisken och med särskild hänsyn till de riskgrupper som finns i samhället undviker vi att ta i hand/kramas.

Se nedan vilka övriga åtgärder vi har vidtagit. Vi kommer kontinuerligt att uppdatera dessa listor.

Tack för din förståelse!

förändrade verksamheter tills vidare

·       Finskspråkiga gudstjänster. Radiosänds.
·       Barn- och ungdomsgrupperna (utomhus eller digitalt)

inställda VERKSAMHETER TILLS VIDARE

·       Samtliga vuxenkörer (fysiskt). KolCanto övar via Zoom.
·       Soppluncherna i DUVAN och på S:t Larsgården.
·       Café och Skapande verkstad i DUVAN.
·       Väntjänsten.
·       Finskspråkig verksamhet. Ej gudstjänsterna.
·       Verksamheten på äldreboendena
·       Kyrkbussen (vår egen) åker inte.

Övrigt

·       S:t Lars kyrka är öppen dagtid för bön och ljuständning.
·       Våra gudstjänster fortsätter som radiosända
·       Nattvarden: Saknar du att få ta emot nattvarden? Söndagar mellan 12 och        13 är du välkommen till S:t Lars kyrka för enskild nattvard. Väntan utanför                kyrkan kan på grund av maxantalet bli aktuell.
·       Diakon/präst finns i kyrkan - möjlighet till samtal.
        Dag/tid: onsdagar 14-15:00 och torsdagar 14-15:00 (finskspråkig)
        Päivä/aika: keskiviikkoisin 14-15:00 ja torstaisin 14-15:00
        Övrigt: Väntan kan förekomma om fler kommer samtidigt.
        Muuta: Jos useampia ihmisiä tulee kirkkoon yhtäaikaa, voit joutua odottamaan vuoroasi .

Vi finns även för samtal vid behov. Kontaktinformation hittar du här!