Ny orgel i Asmundtorps kyrka

När elen i Asmundtorps kyrkas läktarorgel började krångla och det osade oroväckande bränt om elektroniken gjordes en inspektion och utredning som kom fram till att orgeln hade tjänat ut ur elektrisk, teknisk och musikalisk aspekt, särskilt i jämförelse med vad det skulle kosta att rusta upp den.

Mårtenssonorgeln från 1974 är en lågbudgetorgel byggd av billiga tidstypiska material som Masonite, plast, aluminium och Meccano. Den innehöll dock en hel del fint pipmaterial från kyrkans första orgel från 1897, byggd av det ledande och mest renommerade svenska orgelbyggeriet vid förra sekelskiftet, Åkerman & Lund i Stockholm. Den orgeln har en särskild historia och omnämns i en av få orgelböcker från tiden, nämligen i följande stycke i N. P. Norlinds Orgelns allmänna historia från 1912: ”Mot slutet av 1890-talet började Lund på försök använda genomförd rörpneumatik i sina orglar. Av Weigle i Stuttgart hade han inköpt dennes patent för detta system, som han först tillämpade i en mindre orgel, för vilken firman erhöll guldmedalj å utställningen i Stockholm 1897 och som inköptes av Asmundtorps församling i Skåne, där den nu finnes uppställd.”

På firmaskyltarna i många år därefter återfinns årtalen 1866 och 1897 när firman fick guldmedaljer på industriutställningarna i Stockholm.

Kyrkans första orgel var trots allt ganska stor för tiden och hade 22 stämmor. Per
Larsson Åkerman hade avlidit redan 1876, men kompanjonen Carl Johan Lund ledde firman ända fram till 1905 och är därför säkert upphovsmannen och intonatören bakom Asmundtorpsorgeln. Nuvarande påkostade orgelfasad är från den orgeln, ritad av arkitekt Henrik Sjöström, som samarbetade med kyrkans arkitekt Gustaf Hermansson.

Som bekant utstrålar hela kyrkan och inventarierna en storslagenhet och medvetenhet om att följa med sin tid. I linje med detta utökades orgeln 1929 med en altarorgel av Åkerman & Lund. Detta var på modet mot slutet av 1920-talet och firmans direktör John Johansson var också den elektroingenjör som utvecklat ett eget system för elektrisk traktur, vilket var en förutsättning för de populära fjärrverken med sina eteriska effekter. Firman byggde vid denna tid liknande anläggningar i Helsingborg och Kristianstad samt i de stora Stockholmsorglarna i S:t Jakob, Engelbrekt, Oskar, Högalid och konserthuset.

Altarorgeln intonerades av den berömde mångårige medarbetaren Josef Brüstle, verksam i firman från 1909 till sin död 1945. Vid tiden för hans död hade den så kallade orgelrörelsen fått ett starkt fäste i Skåne via influenser från kontinenten och Danmark, redan 1947 disponerades orgeln om för att ge en mer klassisk barocklik klang. De kyrkomusikaliska och orgelmässiga idealen förändrades ytterligare under de kommande decennierna och 1974 hade Åkermanorgelns romantiska estetik och teknologi blivit så omodern att den kastades ut och ersattes med en ny orgel.

Vid den tiden hade dock intresset för den romantiska orgelmusiken så smått börjat
vakna igen och därför återanvändes sju stämmor från 1897 utöver ett par i altarorgeln. Istället för det ursprungliga fristående spelbordet vänt mot koret framför orgelfasaden gjordes ett hål i orgelfasadens sockel där ett modernt enkelt spelbord infogades.

I samband med orgeldiskussionerna under 2019 angående orgelbekymren dök en väldigt lämplig och förmånlig möjlighet upp. Församlingen fick via undertecknad
erbjudandet om att inköpa en begagnad högkvalitativ 29-stämmig orgel byggd 1930 av Åkerman & Lund för Filadelfiakyrkan i Vasastan i Stockholm.

Filadelfiakyrkan är pingströrelsens huvudkyrka, ursprungligen med plats för 3 500
personer och är en viktig och exklusiv byggnad i tidig funktionalism. Pingströrelsens ledande musiker som Karl-Erik Svedlund, Lennart Jernestrand och Einar Ekberg var verksamma vid denna orgel och flera av Einar Ekbergs skivinspelningar är gjorda med ackompanjemang av Filadelfiaorgeln. En del polemik i Stockholms debattfora har ifrågasatt avyttrandet av den viktiga orgeln, men församlingen ska bygga om lokalen för att passa verksamheten bättre och då får orgeln inte plats längre.

Filadelfiaorgeln är på många sätt speciell. Eftersom orgeln skulle fylla ett så stort rum har den rikligt med stora gravitetiskt klingande orgelpipor och till och med två högtrycksstämmor. Dess klangliga uppbyggnad präglas av att den primärt var ämnad för församlings- och solosång.

Kyrkofullmäktige fattade ett snabbt beslut om inköp och i slutet av november 2019 demonterades orgeln av Åkerman & Lund och fraktades till Asmundtorp där den nu ligger magasinerad. Parallellt har en antikvarisk konsekvensanalys utförts av arkitekt SAR Erika Martin och nödvändiga tillstånd har sökts och erhållits från Länsstyrelsen. Därefter har kyrkoantikvarisk ersättning sökts hos Lunds stift. Läktarnas bärighet har undersökts av konstruktör och skador på bärande strukturer har reparerats.

Projekteringen av den stora orgelns uppställning i tornrummet visade att ett av svällverken inte ryms och det placeras istället på norra sidoläktaren och ger därmed en surroundeffekt, helt i linje med det lilla fjärrverket bakom altartavlan.

Filadelfiaorgelns ursprungliga spelbord från 1930 är försvunnet sedan en ombyggnad 1978 och sedan 1998 spelades orgeln från en digital Allenorgel. Undertecknad kände till att ett större och lämpligt Åkerman & Lund-spelbord från 1924 i S:t Matteus kyrka i Stockholm fanns bevarat och helt nyligen har vi fått löfte om att köpa loss det till Asmundtorp. De bevarade stämmorna i Asmundtorp från 1897 och 1929 kommer att återanvändas på nya luftlådor och ytterligare några för stilen viktiga solostämmor tillförs konceptet för fullständighetens skull.
På så sätt återskapas en monumental romantisk Åkerman & Lundorgel från förra seklets början genom en rad lyckliga omständigheter.

Kontrakt på renovering, utökning och montering av orgeln i Asmundtorp har skrivits med orgelbyggeriet Mocnik från Slovenien som utfört flera viktiga och lyckade orgelbyggen i Skåne på senare år. Till exempel kan nämnas orglarna i Höör, Brågarp, Stora Hammar och Limhamn. Uppdraget att utforma datasystem och renovering av spelbordet har gått till Norsk Orgelverksted.
Tidsplanen är på grund av rådande omständigheter osäker, men förhoppningsvis ska Asmundtorp under hösten 2020 åter ha en förstklassig orgel av märket Åkerman & Lund som svarar upp mot den påkostade kyrkan och den ambitiösa kyrkomusikaliska verksamhet som spirar i församlingen.

Anders Johnsson, Orgelsakkunnig
Universitetslektor i orgelinterpretation och orgelkunskap vid Musikhögskolan i Malmö. Organist Malmö S:t Andreas kyrka.