Foto: Marie LJ

27/10–24/11 Samlingsutställning: Förklädd Gud

Till dig som är konstnärligt verksam i Hägersten. Vi vill nu återigen bjuda in till samlingsutställning i Uppenbarelsekyrkan. I år är temat: Förklädd Gud.

Vernissagen är planerad till den 27 oktober kl. 13.30. Utställningen pågår fram till 24 november. I år är temat: Förklädd Gud.

Ur Förklädd Gud (Hjalmar Gullberg):

Än vandrar gudar över denna jord.
En av dem sitter kanske vid ditt bord.

Tro ej att någonsin en gud kan dö.
Han går förbi dig, men din blick är slö.

Han bär ej lyra eller purpurskrud.
Blott av hans verkan känner man en gud.

Den regeln har ej blivit överträdd:
är Gud på jorden, vandrar han förklädd.

Ej för de starka i världen - Förklädd Gud, Sveriges mest älskade körverk, har en tydlig adressat.

Förklädd Gud skrevs mitt i den eldstorm som var det begynnande andra världskriget, där Nazityskland med sin överhetsideologi körde över gränser och kuvade grannfolken. Det är inte för dem den förklädda Guden spelar på sin flöjt, det är för de svaga, de som så ofta körs över när de mäktiga ritar strecka på sin kartor.

Generation efter generation har fått höra om den förklädde Guden som dyker upp i vardagslivets minsta skrymslen. Resultatet har sjungits av varje kör med självaktning i vårt land.
Visst är det en kristendomsundervisning vi får här, även om Gudarnas namn är hämtade ur den grekiska mytologin. Hjalmar Gullberg hade en djup känsla för mystiken i Guds människoblivande i Jesus Kristus.

Ej för de starka i världen – men för de svaga …
Christofer Wilson, kyrkoherde

Själva temat tycker vi öppnar vägen för skapande och lust:
”Hur ser DU på Guds närvaro i världen? Är han synlig eller förklädd och i så fall på vilket sätt?”
Välkommen med dina alster!

Du får lämna in två bidrag i valfritt material och med valfri teknik, och tolkningen av temat är fritt. Du är inte garanterad plats genom intresseanmälan, utan det kommer att göras ett urval.

Låt dig inspireras av dikten och gör din tolkning. Intresseanmälan görs via e-post senast 12 augusti. Därefter skickas mer information till dig.

Vernissagen är planerad till den ­27 ­oktober. Utställningen pågår fram till 24 november. Har du frågor hör av dig till oss.

Välkommen med din ­intresseanmälan!

Ej för de starka i världen, men de svaga.
Ej för krigare men bönder, som ha plöjt
sin jordlott utan att klaga,
spelar en gud på flöjt.
Det är en grekisk saga.
Vem spelar på sin pipa, en låt av gryningsluft – för himmelsk att begripa, höjd över allt förnuft.

Vill du veta mer, eller anmäla dig? Kontakta Birgitta eller Marie.

Birgitta Sommarbäck

Svenska kyrkan Hägersten

Diakon, Uppenbarelsekyrkan

Hitta nästa föredrag eller kulturevenemang

27/10–24/11 Samlingsutställning: Förklädd Gud

15–20/10 Gröndals kulturvecka

Välkommen till Gröndals kulturvecka, alltid vecka 42. Här hittar du aktiviteter för barn och familj, konserter och författarsamtal – fri entré till alla arrangemang. Skänk gärna en summa till församlingens diakoni. Se hela programmet här!

24/11 Afternoon tea med författarsamtal

Välkommen till ett spännande författarsamtal! Vi möter psykoterapeuten Nanne Hessel som har skrivit boken "Konsten att bli äldre". Uppenbarelsekyrkan kl. 16.00. Fri entré.