Annandag jul 26/12 kl. 16.00 Uppenbarelsekyrkan
Medverkande:
Pelle Olofson med familj och vänner, Annika Almström, präst
Konsertdel 1
O. Olsson Jag lyfter mina ögon
M. Praetorius Det är en ros
P. Cornelius Tre kungar
H. Wolf Schlafendes Jesuskind
Thad Jones A child is born
Psalm 123
Betraktelse
Psalm 171B
Välsignelse
J. Parry Saul of Tarsus del 1 och 2
Siri Marklund sopran
Olof Olofson tenor
Pelle Olofson tenor
Oskar Olofson bas
Carina Olofson orgel
Greta Åstedt piano
Annandagskören
Annika Almström präst
Saul of Tarsus – Joseph Parry
Joseph Parry (1841–1903) är en av Wales mest betydande romantiska tonsättare, känd för sina melodiska sånger och hymner. Med Saul of Tarsus skapade han ett dramatiskt oratorium som förenar den engelska oratorietraditionen med walesisk melodik och romantisk klangprakt.
Verket bygger på den bibliska berättelsen om Sauls omvändelse på vägen till Damaskus. Från att ha varit en hård förföljare av de kristna möter Saul en gudomlig uppenbarelse: rösten som frågar ”Saul, Saul, why persecutest thou me?” blir vändpunkten. Genom musiken följer vi hans inre kamp, skuld och slutliga försoning – från mörker till ljus.
Parry använder kör och piano för att skapa starka kontraster: mäktiga körsatser uttrycker förföljelse och hot, medan lyriska solopartier ger plats för reflektion och hopp. Oratoriet är rikt på romantiska harmonier och dramatiska effekter, men behåller en tydlig koppling till den klassiska traditionen från Händel och Mendelssohn.
Struktur och satser
Oratoriet är uppdelat i tre huvuddelar (vi sjunger del 1 och 2) som följer berättelsens dramaturgi:
Inledning – Förföljelsen
Kör och orkester öppnar med kraftfulla teman som skildrar Sauls intensiva kamp mot de kristna. Här hörs marschliknande rytmer och mörka harmonier som understryker hotet.
Vägen till Damaskus – Uppenbarelsen
Den centrala scenen där Saul möter den gudomliga rösten. Musikaliskt är detta höjdpunktens klimax: musiken bryter upp i ljusa klanger, och kören svarar med majestätiska ackord. Barytonsolisten (Saul) har ett dramatiskt recitativ som leder till en lyrisk aria, där tvivlet och omvändelsen uttrycks.
En mer programtextbeskrivning: Saul of Tarsus – Joseph Parry
En väg kantad av damm och hetta. En man med hårt hjärta, driven av nit och vrede. Så börjar berättelsen om Saul – förföljaren, den obeveklige. Men i fjärran väntar ljuset.
Joseph Parrys oratorium Saul of Tarsus är en resa från mörker till försoning. Musiken öppnar med kraftfulla körer som ekar av hot och strid, där musikens tyngd speglar Sauls obarmhärtiga jakt. Sedan – ett bländande ögonblick. Rösten som bryter tystnaden: ”Saul, Saul, why persecutest thou me?” Här förändras allt. Harmonierna ljusnar, melodierna mjuknar, och i tenorsolistens ord hör vi kampen mellan skuld och nåd.
I slutets hymnliknande körsatser strömmar frid som en stilla flod. Parry låter musiken bära oss mot hoppets horisont, där Saul blir Paulus – aposteln som sprider kärlekens budskap.
Detta är inte bara en berättelse. Det är ett drama i toner, en spegel av människans inre kamp och den förvandling som sker när mörker ger vika för ljus.
Saul of Tarsus – Satser
Scen I – Damaskus
Introduktion (Piano): Suggestiv musik som skildrar Sauls förföljelse av de kristna
Berättare: Sauls förföljelse av de kristna. Det första miraklet – han blir slagen med blindhet av ljuset från himlen – rösten från himlen och Ananias
Kör (Änglarna): Det andra miraklet – Sauls syn återställs – han leds till Damaskus
Solo och kör (Saul): Hans förvirring, bön och omvändelse
Scen II – Paulus och Silas i Filippi
Soluppgång:
Kör (kvinnliga röster): De judiska kvinnorna vid floden
Kör (manliga röster): De romerska vakterna – deras hat mot kristendomen – Paulus talar till kvinnorna och Lydia blir den första kristna konvertiten
Kör: Romarnas vrede
Solo (Flickan): Det tredje miraklet – Paulus driver ut den onda anden ur flickan – hennes omvändelse – romarnas raseri och grymhet mot Paulus och Silas – de judiska kvinnornas klagan – solnedgång
Natt:
Fängelscenen: Paulus och Silas sjunger lovsånger – en skyddsängel ger tröst – fångarnas förvåning – kör av änglar
Jordbävningen: Fängelsedörrarna sprängs upp – omvändelse av fångvaktaren, fångarna och invånarna – kör: Vi prisar hans heliga namn – lovsången tonar bort vid gryningen