Enskilda samtal

Behöver du någon att prata med? I Svenska kyrkan Hägersten kan du få enskilda samtal med präst eller diakon. Du kan också få parsamtal i Kyrkans familjerådgivning.

Foto: JockPetter Sönnfors

Vill du prata med en diakon eller präst?

• Ring växeln 08-685 30 00 så får du hjälp. Växeln är öppen under kontorstid.
  • Du kan även kontakta församlingens diakoner direkt, lämna ett meddelande så ringer de upp så snart de kan.
  • Mellan kl. 17.00 på kvällen till kl. 06.00 på morgonen, vardag som helg,  kan du ringa 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst.

Vi diakoner finns här för dig. Kontakta gärna oss.

Vi präster finns här för dig. Kontakta gärna oss.

Vid olycka på skola – kontakta oss

Vid olyckor eller svåra händelser på skolor kan Svenska kyrkan Hägersten ge stöd – på plats i skolan och utifrån ert behov. Vi har präster, diakoner och pedagoger i alla våra kyrkor.

Uppenbarelsekyrkan – Thomas Loréhn, 08-685 30 26
      Gröndals kyrka och Kvarterskyrkan – Evamaria Lund, 08-685 30 06
      Mälarhöjdens kyrka – Magnus Fjelkman, 08-685 30 62

Om du söker stöd kring samlevnadssvårigheter

Kyrkans familjerådgivning

Få samtalsstöd vid samlevnadssvårigheter och livskriser där nära relationer är i fokus. Familjerådgivningen är öppen för familjer, par och ensamstående.

Är du ungdom och behöver stöd?

Samtal och stöd för ungdomar

Är du ung och behöver någon att prata med? I Svenska kyrkan Hägersten kan du vända dig till en av församlingens präster eller diakoner. Du har också möjlighet att träffa terapeut via Kyrkans familjerådgivning.

Tystnadsplikt för diakoner, präster och familjerådgivare

Tystnadsplikt – diakon

Diakonen har liksom prästen tystnadsplikt under enskild själavård men till skillnad från en präst kan en diakon bryta tystnadsplikten, till exempel om det under samtalet har kommit fram information eller uppgifter som det enligt lag är anmälningsplikt på. Diakonen kan även bli kallad att vittna i en rättegång.

Tystnadsplikt – präst

Präst har absolut tystnadsplikt, om det begärs, vid bikt och enskild själavård. Det finns inga undantag från den absoluta tystnadsplikten, även om den som samtalat med prästen vill att prästen senare ska föra det vidare går det inte. En prästs tystnadsplikt är också rättsligt bindande, vilket innebär att prästen inte får berätta vad du sagt för någon människa eller myndighet.

Tystnadsplikt – familjerådgivare

Familjerådgivare har tystnadsplikt men anmälningsskyldigheten träder in om familjerådgivaren exempelvis känner oro för ett barn eller ungdom under 18. Om detta skulle ske tas det upp med den som går i samtal.

Få ekonomiskt stödsamtal

Ekonomiska stödsamtal

Om du har problem i din privatekonomi så kan vi stödja dig att hitta vidare hjälp. Vi kan också hjälpa dig i kontakten med stiftelser och fonder.

Aktuellt

En stickning i olika lila nyanser ligger på ett bord. Två kvinnor knypplar i bakgrunden.

26/3 Livets trådar – en existentiell stick- och virkkväll med samtal om livet

Ett tillfälle för dig som tycker om handarbete tillsammans med andra. Ta med ditt egna handarbete och skapa tillsammans! Samtidigt pratar vi om det som känns angeläget. Kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe/te och kaka. Mälarhöjdens kyrka kl. 19.00.

13/4 Handarbetscafé

Ta med ditt handarbete och kom till Kvarterskyrkan! Här finns fika och gemenskap. Vi delar inspiration och kunskap. Ingen avgift. Caféet är öppet kl. 10.00–14.00.

30/5 Sommarutfärd – Kronprinsesse Märthas kirke

Vi gör en utflykt till Kronprinsesse Märthas kirke, Norska kyrkan. Föranmälan senast 26 maj.

13/6 Sommarutfärd – Sveriges riksdagshus

En utflykt till Sveriges riksdagshus. Föranmälan senast 9 juni.

27/6 Sommarutfärd - Solna Kyrka och kyrkogård

Följ med till denna vackra kyrka från 1180-talet. Föranmälan senast 23 juni.

11/7 Sommarutfärd – Historiska museet

Statens historiska museum innehåller föremål från Sveriges forntid och medeltid samt kyrklig konst från nyare tid. Föranmälan senast 7 juli.

25/7 Sommarutfärd - Nacka kyrka

Vi hälsar på i Nacka kyrka som uppfördes 1891 och är byggd i nygotisk stil. Föranmälan senast 21 juli.

En humla sitter bland blommorna i en rhododendron.

15/8 Sommarutfärd – Sång i Parkleken Lugnet, Västertorp

Kyrkans öppna förskola flyttar ibland under sommaren ut i Hägerstens parker. Välkomna alla bebisar, barn och vuxna.

22/8 Sommarutfärd – Betania

Förmiddagskaffe och sedan lunch ute på härliga Betania, vid Boda brygga på Värmdö. Kostnad 150 kr. Anmälan görs till någon av diakonerna. Begränsat antal platser.

Hitta din mötesplats

Öppet café på kajen

Ett häng för alla åldrar! Caféet där det alltid finns någon att prata med, vi fikar och har fin gemenskap. Missa inte rytmiksamlingarna för alla vuxna och barn, eller lunchandakterna. Öppet tre dagar i veckan.

En liten flicka sitter på golvet framför sin mamma som håller i hennes händer.

Ensamstående föräldrar med barn

Vi träffas i Gröndals kyrka. Här kan du samtala med andra ensamstående föräldrar. Och få en fin stund med ditt barn. Öppet för föräldrar med barn i alla åldrar.

Kamratklubben

Träff för dig med funktionvariation. Vi sjunger, fikar, pratar och skrattar tillsammans, allt utifrån kyrkans tema. Det hela avslutas med att ljuständning i kyrkorummet. Välkommen!

Öppet hus – i våra kyrkor

Samvaro och gemenskap runt kaffeborden. Öppet hus passar dig som är dagledig. Vi träffas måndagar i Gröndals kyrka, tisdagar i Uppenbarelsekyrkan, och varannan vecka i Mälarhöjdens kyrka. Du är alltid välkommen, när du vill.

Promenad och sopplunch

Friskvård och social samvaro i ett. Vi promenerar från Mälarhöjdens tunnelbanestation, och avslutar promenaden med sopplunch i Mälarhöjdens kyrka.

Två vita stenar med texterna Saknar dej och Pappa ligger på en gravsten.

Samtal om sorg

Har du förlorat en anhörig eller vän genom dödsfall? Välkommen till denna samtalsgrupp där vi pratar om allt som kan komma upp i en sorgeprocess. Vi träffas vid fem tillfällen.