Uppdaterade Corona-anpassningar i Håbo pastorat, under april månad

Så här är läget vad gäller gudstjänster och övriga verksamheter i Håbo pastorat just nu.

Gudstjänst och kyrkliga handlingar

• Vi firar gudstjänst och max 8 gudstjänstdeltagare utöver medverkande får närvara. Vi fortsätter livestreama alla gudstjänster då inte alla som vill kan få plats samt att många kan känna otrygghet i att komma och närvara fysiskt. Vill man vara säker på att få plats kan man kontakta receptionen och boka plats.
  • Vi återupptar nattvardsfirandet, det är endast prästen som hanterar nattvardsgåvorna. Innan gudstjänsten förbereder prästen bröd och vin inne i sakristian. Detta sker med engångshandskar på. I gudstjänsten tar prästen på sig nya handskar för att duka fram brödet och vinet. Sedan är det enbart prästen som delar ut bröd och vin. Ingen medhjälpare kommer att involveras tills vidare.
  • Det är fortsatt möjligt att boka präst för enskild nattvard.
  • Morgongudstjänsten firas också med församlingen på plats, max 8 gudstjänstdeltagare utöver medverkande. Men livestreamas ej.
  • Onsdagens kvällsgudstjänst firar vi för tillfället inte, utan lägger upp inspelade andakter.
  • Vi stänger varannan bänk för att underlätta fysisk distans. Vi behöver hjälpa varandra att hålla 2 meters avstånd om vi inte hör till samma sällskap.
  • Vi serverar inte kyrkkaffe under rådande omständigheter då smittspridningen är stor.
  • Präster kan tyvärr inte delta inte vid minnesstunder eller liknande samlingar.

Om du har frågor kring detta, får du gärna kontakta kyrkoherden.

Kyrkliga handlingar - dop, vigsel, begravning

• Under rådande pandemi har Håbo pastorat beslutat att endast genomföra dop och vigslar om samtliga i hushållet som har bokat dopet eller vigseln är friska. Om någon i hushållet har symptom som påminner om Covid-19, behöver dopet eller vigseln ställas in och bokas om.
  • Prästerna träffar inte sällskap inför dop, vigsel eller begravning vid fysiska träffar utan samtal förs på telefon eller som videosamtal, detta gäller även om man bara är två vid samtalet.
  • Begravningar är undantagna från 8-regeln, där gäller i stället max 20 personer som deltagare. Men vi har ytterligare begränsningar i vissa kyrkorum, detta beror på omsorgen om deltagarnas och de anställdas säkerhet och de utmaningar som rummen ibland innebär i detta. Dessa begränsningar gäller:

Yttergrans kapell: 10 deltagare
    Kalmar kyrka: 10 deltagare
    Häggeby kyrka: 10 deltagare

Körer

• Alla vuxenkörers fysiska träffar är på paus, men digitala träffar kan genomföras.
  • Vi gör inga utflykter eller framträdanden med körerna under rådande nivå på smittspridning.

Konserter

För närvarande, med begränsningen på max 8 deltagare, gäller:
Vi genomför inga konserter fysiskt, däremot genomför vi digitala.

Pedagogisk verksamhet

För närvarande, med återöppnade aktiviteter för barn och ungdom gäller:
Pedagogisk verksamhet kan genomföras på plats i våra lokaler, men gärna utomhus när det går och i mindre grupper när man är inomhus. Här är vi också noga med avstånd och handhygien.

Ingen lägerverksamhet genomförs.

Diakoni och mission

Det går tyvärr inte att genomföra inomhusverksamheter, riktade till äldre, i dagsläget.

Vi har en kontinuerlig kontakt med äldreboendena om läget.
Telefonkontakter genomförs med hjälp av Diakonigruppen.
Till födelsedagsuppvaktningar skickar vi tills vidare endast skriftliga hälsningar.
Vi kan genomföra samtal om de deltagande är friska, men behöver är noga med i vilken lokal vi ses i eller att vi ses utomhus.

Det genomförs mötesplatser i församlingarna, som en enkel och liten caféverksamhet dit max 8 kan komma.

Vuxenverksamhet

För närvarande, med begränsningen på max 8 deltagare, gäller:

• Det finns fika i caféet i Kyrkcentrum.
  • Inga vanliga soppluncher serveras i dagsläget, men istället erbjuds ”take-away” soppa.
  • Vuxenverksamhet genomförs digitalt.
  • Vi ordnar fysiska mötesplatser för social samvaro med max 8 deltagare samtidigt.

Lokaler

För närvarande, med begränsningen på max 8 deltagare, gäller:

• Vi hyr inte ut Kyrkcentrums lokaler, men däremot de andra lokalerna för minnesstunder osv.  Vi informerar, muntligt och skriftligt vid bokning, om att man enligt nuvarande förordning förväntas vara max 8.

Personal

Eftersom Corona (COVID-19) inte måste leda till svåra besvär är vi noga med att agera försiktigt. Det innebär att personalen inte kommer till arbetet om man t.ex. har förkylningssymptom. Personalen uppmanas också att primärt arbeta hemifrån.

Om någon man bor med har symptom stannar man hemma, även om man själv är symptomfri. Och då syftar vi så klart på symptom som kan innebära att det rör sig om COVID-19. Man stannar hemma till 48 timmar efter symptomfrihet.

Städning och hygien

• Det städas varje dag i lokaler och på toaletter i Kyrkcentrum.
  • I Kyrkcentrum och på Klostergården spritas alla dörrhandtag varje dag.
  • Vi använder inte munskydd på arbetet, eftersom vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring hur vi ska agera.