Glad pojke med mörkt hår
Foto: Josefin Casteryd/Ikon

Förskolor. F-klass till - åk 3

Julvisning. Påskvisning. Bibelutdelning. Julvandring. Noas ark. Skola förr i tiden. Påskvandring. Riddarskola.

Förskolor – åk1 Julvisning

Vi erbjuder en dockteater som handlar om julevangeliet. Det finns även en digital visning där barnen får se julevangeliet spelas upp med våra dockor.
Lpfö18: I förskol ans uppdrag ingår att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Förskolan ska också se till att olika kulturer synliggörs i utbildningen.
Lgr11: Religioner och platser för religionsutövning i närområdet. Samt Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.

Förskolor – åk 1 Påskvisning

Vi erbjuder en dockteater som handlar om påsken. Det finns även en digital visning där barnen får se påskens händelser spelas upp med våra dockor.
Lpfö18: I förskolans uppdrag ingår att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Förskolan ska också se till att olika kulturer synliggörs i utbildningen.

Åk 1 Bibelutdelning

Du som lärare är välkommen att hämta biblar till din klass på Kyrkcentrum och Klostergården. Tillsammans med biblarna finns en folder med lite information och på mail kommer en länk till en bibelutdelningsfilm.
Lgr11: Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och dera s innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.

Åk 2 Julvandring

Julen är en av kyrkans största högtider. Varför firar vi jul och vad hände egentligen den där julen för ungefär 2000 år sen? Det får ni veta i denna interagerande vandring. Träffa Josef, Maria och andra personer som spelar en roll i denna berättelse. Klasserna blir hämtade med buss vid sin skola.
Lgr 11: Religioner och platser för religionsutövning i närområdet. Samt Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.

Åk 2 Noas ark Pågående arbete

Lgr11: Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.

Åk 3 Skola förr i tiden

Hur var det att gå i skolan för 100 år sen? Var det samma som nu? Klassen får uppleva hur det var att gå i skolan förr i tiden och det gäller att lyssna på läraren om man inte vill hamna i skamvrån. Klasserna blir hämtade med buss vid sin skola.
Lgr11: Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer, till exempel skildringar av familjeliv och skola. Minnen berättade av människor som lever nu.

Åk 3 Påskvandring

Påsken är en av kyrkans största högtider, men varför firar vi egentligen påsk? Genom en interagerande vandring får ni träffa personer som spelar en viktig roll under den första påsken. Klasserna blir hämtade med buss vid sin skola.

Åk 3 Riddarskola (ligger i vila)

Kan vi vara riddare idag? Precis som förr blandar vi lek med allvar. Eleverna lär sig om etik, värderingar och attityder gentemot varandra genom riddarens fem egenskaper.
Riddarskolan tar 4,5 timmar uppdelat på tre tillfällen.
Lgr11: Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.