Textila konstverket i Gustavsbergs kyrka

Den textila konstinstallationen utförd av Kazuko Tamura 1998 har tillfälligt tagits ner från taket i Gustavsbergs kyrka. Läs mer

Bakgrund till installationen. När Stockholm var Europas kulturhuvudstad 1998 hängdes en konstinstallation upp i Gustavsbergs kyrka och har hängt där sen dess.

I och med pandemin har församlingen valt att vid vissa tillfällen då många deltagare önskar närvara finna goda alternativ. Det har resulterat i att vissa gudstjänster och konserter blir streamade live och/eller inspelade för att läggas på församlingens hemsida så många kan ta del av det trots rådande pandemi.

Vid dessa tillfällen har den installerade konstinstallationen varit problematisk då den är ett hinder vid filmning från läktaren.

Beslut har tagits i Kyrkorådet i september. Konstinstallationen har tagits ner och förvaras på lämplig plats temporärt.