Foto: Lars Göran Lannergård

Vigsel i Svenska kyrkan

Den kyrkliga vigseln har en dubbel funktion. Dels är den en juridiska handling, dels en kyrklig gudstjänst med böner, bibelläsning, psalmer och Guds välsignelse över brudparet.

De som önskar kyrklig vigsel vänder sig till församlingsexpeditionen (tel. 0591-77 11 30) och bokar dag och tid. Den vanligaste vigseldagen är lördagar. Eftersom församlingens kyrka är mycket omtyckt som vigselkyrka bör man beställa vigseln i god tid. Det går dock inte att boka vigselgudstjänst längre än ett år i förväg.

I god tid innan vigseln ska äga rum kontaktar prästen brudparet och man har ett vigselsamtal som förberedelse inför vigseln. Själva ordningen för vigsel regleras av den svenska kyrkohandboken, men psalmer, musikstycken, böner och löftena kan variera och väljs i samråd med prästen.

För den som är kyrkotillhörig är vigselgudstjänst i Svenska kyrkans församlingskyrka kostnadsfri. Musikern har dock rätt att ta ut en avgift för solosång, ackompanjemang och extra musik utöver de moment som ingår i gudstjänstordningen för vigsel (dvs två till tre psalmer samt in- och utgångsmusik).

Före vigseln måste hinderprövning ha ägt rum. Man ansöker om hindersprövning hos lokala skattemyndigheten och får sedan ett intyg som är giltigt i fyra månader. Intyget skall lämnas till vigselförrättaren.

Vigselgudstjänsten ger en möjlighet att få ta sitt livs kanske viktigaste steg omgiven av andras böner och med Guds välsignelse.

Är ni intresserade av kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap kontakta församlingen på tel. 0591-77 11 30.

Kyrkans kor och altare
Grythyttans kyrka, interiör. Foto: Lars Göran Lannergård