En bebis i dopklänning vilar i någons famn.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Dop

Jesus sa "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut. (Matt. 28:18-20).

Dop

Dopet är ett av kyrkans sakrament (en helig handling instiftad av Jesus). Det förenar oss med Jesus och med alla döpta så att vi tillsammans blir Guds familj. Till dopet knyter Jesus ett löfte att vara med oss alla dagar. Sedan 1996 är dopet medlemsgrundande för Svenska kyrkan. De flesta döps som barn, men alltfler blir döpta senare i livet i samband med konfirmationsläsningen eller vid vuxen ålder.

Boka dop

Vill ni döpa ert barn kontaktar ni vår församlingsexpedition, tel. 0591-77 11 30  Vi tar emot önskemål om dopdag och de övriga uppgifter som behövs inför dopet. Några veckor före dopet kontaktas föräldrarna av dopprästen och man träffas sedan till dopsamtal. I det samtalet kommer man också överens om psalmer osv.

Själva dopgudstjänsten firas som regel i Grythyttans kyrka på bestämda tider kl. 12.00 eller 14.00 på lördagar eller söndagar i samband med gudstjänst kl 11.00.

Faddrar

Många väljer att ha en eller flera faddrar till sitt barn. Faddrarnas uppgift är dels att vara en viktig vuxenperson vid sidan av föräldrarna, dels att vara ett stöd i barnets kristna fostran. Det innebär bl. a att komma ihåg barnets dopdag, be för barnet och på annat sätt påminna sitt fadderbarn om att det är döpt. En fadder ska själv vara döpt.

Dopdräkt

Vid dopet brukar dopbarnet vara klätt i en vit lång dopdräkt. Församling har ett flertal sådana dopdräkter i olika storlekar. Den som önskar låna dopdräkt kan göra detta kostnadsfritt på vår församlingsexpedition. Boka gärna dräkten i samband med att du bokar dopet.

Vid vuxendop används oftast en konfirmandkåpa, även den kan lånas av församlingen.

Dop av vuxna

Om man som vuxen och önskar bli döpt boka samtal med kyrkoherden tel. 0591-77 11 30

Som förberedelse till dopet sker samtal om tro och liv tillsammans med kyrkoherden. Dopet sker sedan antingen i en ordinarie gudstjänst eller vid en mer avskild dopgudstjänst. Många vuxendöpta vittnar om att dopet betyder mycket för dem.

Det är viktigt att veta att Svenska kyrkan aldrig döper om någon. Detta innebär att den som döpts i annan kristen kyrkas ordning och vill bli medlem i Svenska kyrkan inte blir döpt en gång till. En gång döpt - alltid döpt!