Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Vigseln är gratis

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan, men om ni har särskilda önskemål som medför extra kostnader för församlingen, får ni komma överens om dem med prästen och själva bekosta dem.

Bröllopsfest i församlingshemmet

Bröllop ska såklart firas ordentligt och kan fortsätta med en fest efteråt, tillsammans med familj, släkt och vänner. I Grödinge församling finns det ett församlingshem, som ligger i anslutning till kyrkan, som går att hyra.

Hinderprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Vigselsamtal med prästen

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? Många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik och texter. För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er.

Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

En kyrklig välsignelse efter borglig vigsel

Om ni redan har vigts borgerligt eller i en annan kyrka, kanske i ett annat land, kan ni få en kyrklig välsignelse. Ceremonin är väldigt lik vigselgudstjänsten, men den har ingen betydelse i lagens mening.

Kontakt och bokningar

I Vårsta ligger Kyrkans hus. Här finns Grödinge församlings expedition.

Musik för bröllop

Lyssna till förslag till musik för bröllop.

Här kan du göra en bokningsförfrågan. Skriv vilka datum du är intresserad av att boka in för vigsel så kontaktar vi dig så snart vi kan.