Foto: Ulrika Robsarve/IKON

Vigsel

Funderar ni på att gifta er? Ett litet bröllop utan gäster, eller ett stort med alla ni känner? Oavsett så har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi lite om vigseln och hur man bokar präst och kyrka.

Foto: Magnus Aronson/IKON

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst där vi räknar med Gud som är kärlekens källa. I Guds och vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken till varandra och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg. Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Det kostar heller inget att gifta sig i kyrkan.

Var vill ni gifta er?

Ni har kanske funderat över i vilken kyrka, eller på vilken plats, ni vill gifta er och om ni önskar ett litet bröllop utan gäster, eller ett stort med alla ni känner… För kyrkan spelar det ingen roll vad ni väljer och vi firar gärna små som stora vigslar.

Kontakta först den församling där ni vill gifta er. Det enklaste är att välja en kyrka i den församling där ni bor, och att den präst som är i tjänst viger er. Men det finns också möjlighet att gifta sig på en annan plats och ni kan önska att en speciell präst ska viga er.

Om ni vill gifta er på en annan plats, till exempel vid Vänern eller sommarstugan, ringer ni ändå pastorsexpeditionen och bokar, så att det finns en präst tillgänglig när ni så önskar.

Det går även bra att gifta sig eller få kyrklig välsignelse i utlandet. Vänd er då till Svenska kyrkans utlandsförsamlingar (SKUT). I Svenska kyrkans församlingar utomlands kostar det dock oftast att viga sig.

Foto: Kristin Lidell

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Innan bröllopet har ni ett vigselsamtal med prästen

När ni bokat kommer prästen, någon vecka innan vigseln, ha ett vigselsamtal tillsammans med er. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er. Vigselgudstjänsten utformas alltid i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Foto: Johannes Frandsen

Sätt gärna er personliga prägel på vigseln

Många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik och texter som betyder något för dem. Tänk gärna igenom detta innan ni träffar prästen. Musiker ingår, men önskar ni hjälp med att hitta en solist kan ni få tips från kantorn (musikern) men får själva ta kontakten. I vissa fall går det att lösa med inspelad musik, men inget slår att höra musiken live!

Hur gör jag då för att boka?

Du är varmt välkommen att ringa vår expedition så hjälper vi dig hitta tider som passar.

Vill du hellre att vi kontaktar dig?

Maila oss då på

grava.pastorat@svenskakyrkan.se

Foto: Syda Productions/Shutterstock

Visste du att…

Det enda ni egentligen behöver tänka på är att ha en ring, eftersom den har en roll i vigselgudstjänsten. Vigselringen, eller ringarna, är en sluten cirkel och det är en urgammal symbol för evighet och eviga löften. Prästen läser en bön över ringen, eller ringarna, och brudparet håller gemensamt i den medan de uttalar sina löften till varandra. En ring kan vara av vilket material som helst.

Riskorn

I slutet av 1800-talet infördes seden att kasta ris eller sädeskorn över brudparet för att bringa fruktsamhet och rikedom till paret. Då och då hör man att småfåglarna blir sjuka av att picka i sig riskornen. Vissa kyrkor har därför förbud mot riskastning. Vill man, kan man ersätta riset med konfetti, såpbubblor, vetekorn eller blomsterblad.

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

Beroende på syfte administrerar vi uppgifterna utifrån rådande informations-säkerhetsåtgärder. Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få ett utdrag av dina personuppgifter samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att din identitet kan bevisas.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter och hur vi hanterar dina personuppgifter