Foto: Kristina Strand Larsson/IKON

Dop

Många döps som barn, men dopet är för alla, ålder spelar ingen roll. Så förälder, konfirmand eller vuxen? Läs mer om dopet här.

Varje barn är ett mirakel.
En alldeles unik människa.
Det har aldrig funnits någon som ditt barn och det kommer heller aldrig att finnas.
För Gud har ditt barn en viktig plats i vår värld.
Det är värt att fira.
I kyrkan gör vi detta genom dopet!

Foto: Johannes Frandsen/IKON

En del av något större

När ett barn döps visar vi att vi människor är en del av någonting som är större än oss själva. I dopet bekräftas att vi har en plats i Guds stora gemenskap. Där behövs alla, liten som stor. Alla har en speciell uppgift att fylla.

Foto: Magnus Aronson/IKON

Buren

Att bära fram sitt barn till dopet vill påminna oss om att barnet också är buret av Gud. Så kommer det alltid att vara. I böner och sånger ber vi för allt det vi önskar för barnet och Gud lovar att alltid finnas med. Guds löfte, är den famn som bär oss. Genom dopet blir du också medlem i Svenska kyrkan.

Foto: Magnus Aronson/IKON

Hur?

Ett dop kan ske på många platser. I kyrkan, hemma, utomhus eller på ett sjukhus. Det kan vara ett stort kalas med många gäster eller ett litet där enbart de närmaste finns med. Dopet sker oftast i en särskild dopgudstjänst eller i församlingens söndagsgudstjänst. Ålder spelar heller ingen roll. Församlingen har även dop för tonåringar och vuxna.

Ring oss och boka tid för dop

Du är varmt välkommen att ringa vår expedition så hjälper vi dig hitta tid för dop. Du får också hjälp att boka en dopklänning och en lokal för dopkalas om ni vill det. Våra lokaler används mycket så tänk på att boka i god tid.

Epost: grava.pastorat@svenskakyrkan.se

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

Beroende på syfte administrerar vi uppgifterna utifrån rådande informations-säkerhetsåtgärder. Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få ett utdrag av dina personuppgifter samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att din identitet kan bevisas.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter och hur vi hanterar dina personuppgifter