Dop

Livets första fest! Här hittar du information om dopet och hur du bokar tid för dop

När ett litet barn föds till jorden blir det alltid stor glädje och uppståndelse. Föräldrarna omsluts av släktens och vännernas goda tankar och omsorg. Alla gläds över det nya livet som sett dagens ljus.

Då känns det naturligt att samlas till dopfest. I dopet påminns människan om Guds närvaro och beskydd.

I Svenska kyrkan döps människor i alla åldrar. Kanske blev det inte av att du eller ditt barn döptes som liten orsakerna kan vara många. Du är varmt välkommen till dop oavsett ålder.

För att boka in tid för dop ringer du pastorsexpeditionen 0514-585 60 eller fyller i formuläret via denna länk så blir du kontaktad.

Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan. Dop är kostnadsfritt och i samband med dophögtiden finns möjlighet att låna lokal i Kyrkas Hus, Grästorp. Vidare finns också Åsgården i Ås och Tengenegården i Tengene.

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.