Foto: Germund Sellgren

Hur skapar vi fred med Jorden - Studiecirkel

Är du en av dem som tror på framtiden men inser den allvarliga situationen för Moder Jord och att vi måste agera här, nu och tillsammans?

Miljöproblemen blir alltmer alarmerande och kriget mot Ukraina skärper den allvarliga situationen ytterligare. Därför bjuder Gränge-Säfsnäs och Ludvika församling, i samarbete GBI, in till samtalscirklar omkring ett nytt studiematerial från studieförbundet Sensus med rubriken ”Hur skapar vi fred med Jorden?”

Vi samlas till fem träffar med planerad start i slutet av april och avslut under sen höst. Syftet med cirklarna är att tillsammans i samtal, reflektion och handling mobilisera handlingskraft för en omställning till ett hållbart samhälle i fred med hela skapelsen.

All förändring kommer underifrån och genom samarbete. Lokalsamhället är, inte minst ur matförsörjningsperspektiv,  grundvalen för en positiv utveckling. Ordspråket ”Tänk globalt handla lokalt” får allt större tyngd.

Ledarskapet i grupperna kommer att cirkulera mellan flera personer. I dagsläget är följande personer involverade: Simon Johansson, Marie-Åberg Persson, Christina Lerström, Carl-Axel Hagberg, Eva-Karin Brogren, Peter Risberg och Per Skoog. Under studietiden kommer vi också att få ta del av ämnesexpertis med anledning av andra evenemang.

Välkommen med din anmälan senast 20 april till:

Per Skoog tel. 070 2525564  pskoog@telia.com eller

Simon Johansson 0240 669024  simon.johansson@svenskakyrkan.se

Beroende på deltagarnas önskan kan plats, dag och tid anpassas.

I samarbete med Ludvika församling, Sensus och GBI (Grangärdebygdens Intresseförening)