Hallaryds kyrka

Address: Kyrkbacken 1, 34396 Hallaryd

Tel: +46(0)476-22802

Öppetider: Varje dag 8:00 - 18:00

Beträffande Hallaryds medeltida kyrkan finns mycket få uppgifter. Den brändes av danska trupper under Nordiska sjuårskriget, 1567. Med hjälp av bidrag bl.a. från kung Johan III uppfördes en ny kyrka av trä. Denna kyrka bestod av ett långhus med ett rakslutande kor i öster. En sakristia byggdes 1701.Vid södra sidan fanns ett vapenhus. Något torn nämns inte. Troligen hade kyrkklockorna sin plats i en klockstapel. Under 1700-talets stora befolkningsökning blev kyrkan för liten. Så småningom fattades beslut att uppföra en helt ny kyrka. Den nya uppfördes strax norr om den rivna 1862 -1863 efter ritningar av arkitekt Ludvig Hedin. Kyrkobyggnaden är i sten i nyklassicistisk stil. Det treskeppiga långhuset avslutas med en rak korvägg och en bakomliggande halvrund sakristia i öster. Tornet i väster är försett med tornur och en öppen sexsidig lanternin krönt med en korsglob. När den nuvarande kyrkan stod färdig revs den gamla träkyrkan.

SE EN FILM OM KYRKAN

Kyrkor i Växjö stift: Hallaryds kyrka