Plannera en dop

Att planera ett dop

I grund och botten är dopet en gåva från Gud till det lilla barnet, och allt runt omkring kan se olika ut. Om ni inte har möjlighet att lägga ner så mycket tid på planering är ni alltid välkomna till drop-in dop som många församlingar erbjuder. Men om ni vill göra en egen festlighet av dopet så hittar ni en del inspiration och tips på den här sidan.

Hur vill ni ha dopdagen?

När ni börjar planera ett dop är det bra att fundera över hur ni vill att dopdagen ska se ut. När och i vilken kyrka ska dopet äga rum? Vill ni att ert barn ska ha faddrar? Vilka ska ni bjuda? Vill ni be någon av gästerna att läsa något i kyrkan och ska ni fortsätta att fira efter gudstjänsten?

Välj datum och boka in

När ni börjat få en bild över era önskemål är det dags att välja datum. Kolla era kalendrar och kontakta sedan Göteryds pastorat. Dopet kostar ingenting om det arrangeras i er församlings kyrka. Präst, musiker, vaktmästare och kyrka ingår. Tänk på att vara ute i god tid. Fråga tilltänkta faddrar och skicka ut inbjudningar om ni ska ha gäster.

Prata med prästen om utformningen av dopgudstjänsten

Vanligen träffar ni prästen en gång före dopet för att gå igenom vad som händer under akten och hur dopet ska utformas. Kanske har ni speciella önskemål kring dopet? En del önskar till exempel att dopet ska genomföras vid en å, en sjö eller hemma i bostaden. Ibland finns det önskemål om att vara i en annan församling än den man tillhör. Ta i så fall upp det och prata med prästen om vad som kan fungera rent praktiskt. Läs om dopgudstjänsten.

Dop kläder

Dopkläder

Ni bestämmer själva vilka kläder barnet ska ha på sig när det döps. Man måste inte ha några särskilda kläder men det är en gammal tradition att bära vit klädsel vid dop. Det vita symboliserar renheten och storleken på dopklänningen att barnet kan växa i tro. Redan i de allra första kristna församlingarna var de döpta klädda i nya vita kläder.

LÅNA DOPKLÄNNING ELLER DOPDRÄKT AV FÖRSAMLINGEN

Många församlingar lånar ut dopklänningar för spädbarnsdop. En del församlingar lånar också ut dopdräkter och konfirmandkåpor. En konfirmandkåpa använder man om det är större barn, ungdomar eller vuxna som ska döpas.

Välja sånger

Har ni speciella önskemål kring doppsalmer och dopmusik? Eller behöver ni få inspiration? I spotifylistan nedan har vi samlat lite förslag på fina psalmer och sånger som välkomnar ert barn till världen. Ta upp eventuella önskemål när ni pratar med prästen.

Dop fest

Vill ni ha en dopfest?

Dopfesten i kyrkan kan fortsätta med ett kalas efteråt, tillsammans med familj, släkt och vänner. Om ni är intresserade av att ha en dopfest är det bra att fundera kring var festen ska vara och vad ni vill ni bjuda på. Ni kan också fundera på om ni kan be någon om hjälp med att baka eller duka fram kaffe.

NI KAN HA DOPFESTEN I FÖRSAMLINGSHEMMET

Om ni behöver en lokal att vara i, har vi ett församlingshem som man kan låna eller hyra. Fråga hur det ser ut.

Att tänka på ...

• Bestäm datum och tid för dopet i god tid. Ha ett extra datum i reserv, ifall det första är upptaget i kyrkan.
  • Var ska barnet döpas? I kyrkan, hemma, i trädgården eller vid en sjö?
  • Kontakta församlingen och boka tid för dopet. Sedan blir ni kontaktade av prästen för ett dopsamtal. Då kan ni tillsammans gå igenom hela dopet steg för steg.
  • Vilka och hur många vill ni bjuda till dopet? Skicka gärna ut inbjudningarna i god tid.
  • Mottagning efter dopet? I församlingshemmet eller någon annan stans? I församlingshemmet finns det oftast dukar och porslin att låna.
  • Dopkläder? Det brukar finnas en dopklänning i församlingen som man kan få låna om man inte har en i släkten eller vill köpa en ny.
  • Välj faddrar om ni vill ha det, och fråga om de vill.
  • Fundera på vad ni vill ha för psalmer och musik under dopet. Kanske känner ni någon som kan sjunga?
  • Be släkt och vänner om hjälp! Kanske kan någon baka tårta, duka eller koka kaffe?
  • Fotografering? Boka in en fotograf eller be en släkting fotografera.
Dopgudstjänst

Så går en dopgudstjänst till

Dopet är en fest och därför samlas ofta familj och vänner när det är tid för dop. Den kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst.

En fadder ska stötta den som döps

Att bli tillfrågad om att bli fadder är fint, stort och speciellt. Det är ett viktigt förtroende där man får en särskild relation till barnet som döps. Som förälder kan det kännas bra att det finns en annan vuxen som bryr sig om och ber för barnet.