Pjätteryds kyrka

Adress: Klockartäppsvägen 2, 34393 Älmhult

Tel: +46 (0)476-22802

Öppetider: Varje dag 8:00 - 18:00

Pjätteryds församling förvaltar Fothultstiftelsen.

Det är en gammal lantgård som donerats till Pjätteryds församling. Varje år, under förutsättning att det blir avkastning på kapialet delas ett stipendium ut till de ungdomar som skall konfirmeras till hösten.

De som är medlemmar i Svenska kyrkan, Pjätteryd församling får alltså ett stipendium. Stipendiet delas ut under gudstjänsten i Pjätteryds kyrka 1 söndagen e trefaldighet. För mer information kontakta Karl-Henrik Wallerstein

SE EN FILM OM KYRKAN

Kyrkor i Växjö stift: Pjätteryds kyrka
guider producerade av Kyrkoguiden

Historia Pjätteryds Kyrka

Den 26 september 1841 invigde kontraktsprosten Petrus Granstrand den nya kyrkan i Pjätteryd. Förspelet till det nya kyrkbygget hade varit mycket stormigt. Redan 1816 hade den gamla medeltida träkyrkan dömts ut. Men på grund av motsättningar hade inget hänt tills biskop Esaias Tegnér ingrep 1830 och resolut ställde kravet att en kyrkobyggnad skall vara i värdigt skick. Den nya kyrkan började byggas 1833 av byggmästare L. Carlsson, Sölvesborg efter ritningar av arkitekt Samuel Enander. Det blev en tidstypisk ljus och rymlig kyrka i empirestil med rundbågiga höga fönster i kyrkorummet. Långhuset avslutades av en korvägg med bakomliggande sakristia. Tornet erhöll en tidsenlig lanternin krönt av ett kors. Interiören domineras av en pompös altaruppställning kring altartavlan.