Kyrkogårdar

Kyrkogården är en speciell plats. I första hand en plats där vi minns de avlidna, deras anhöriga och också grannar och vänner.

Det är rofyllt att vandra mellan gravarna, minnas tillbaka och vila i tanken på dem som funnits till. Träd, buskar och planteringar bidrar till skönheten.

De olika gravvårdarna visar också på olika kulturer. Hur man tänkte för länge sedan och hur detta ändrats genom åren.

Kistgravplats
Kistgravplats är en gravplats där kistan gravsätts i marken.
Gravrätten gäller 25 år med möjlighet till förlängning.
Gravrättsinnehavaren kan välja att sköta graven själv.
Det går också att teckna skötselavtal och låta kyrkogårdsförvaltningen sköta den uppgiften.

Urngravplats
Urngravplats är en gravplats där urnan gravsätts i marken.
Gravrätten gäller 25 år med möjlighet till förlängning.
Gravrättsinnehavaren kan välja att sköta graven själv.
Det går också att låta kyrkogårdsförvaltningen sköta den uppgiften.

Askgravplats
Askgravplatserna är ett alternativ för de som önskar en skötselfri gravplats, men som inte är anonym. Du får gärna sätta snittblommor i den vas som finns att
hämta på kyrkogården och placera gravljus i egen lykta under vintertid. (Senast den 1 april ska gravlyktan plockas bort från graven.)
Du får däremot inte plantera växter, placera minnessaker eller placera växter i kruka på askgravplatsen.
Gravrätten gäller i 25 år med möjlighet till förlängning.
Askgravplatser finns i Forshem, Fullösa, Götene, Hangelösa, Holmestad, Husaby,
Hönsäter, Kestad, Kinne-Kleva, Kinne-Vedum, Källby,
Ledsjö, Medelplana och Skeby.

Minneslund
Askan grävs ner i minneslunden. De anhöriga får inte veta vart askan grävts ner och de får inte delta vid nedgrävningen.
Vid gravsättning i minneslund krävs ingen gravrättsinnehavare.
Minneslundar finns i Forshem, Götene, Husaby, Hönsäter, Kinne-Kleva, Kinne-
Vedum, Källby, Medelplana och Ova.