Bårtäcken

Om du väljer att avstå från att dekorera kistan med blomsterdekoration, kan ett vackert bårtäcke vara ett alternativ och bidra till en finstämd atmosfär under begravningsgudstjänsten.

Medlemmar i Svenska kyrkan kan låna bårtäcke gratis vid begravning inom Götene pastorat. Det finns olika utföranden att välja på.

Om du väljer att avstå från att dekorera kistan med blomsterdekoration, kan ett vackert bårtäcke vara ett alternativ och bidra till en finstämd atmosfär under begravningsceremonin. Ett bårtäcke är ett vackert tyg, ofta med broderad dekor, som används för att täcka kistan under begravningsceremonin. Täcket är ett gediget hantverk som ofta är tillverkat av lokala textilkonstnärer.
Om du vill kan du kombinera bårtäcket med en sorgdekoration eller begravningskrans som placeras bredvid kistan. Det går också bra att dekorera kistan med ett inramat fotografi eller något annat som påminner om den avlidne.
När det är dags för avsked vid kistan läggs handbuketter på en skyddsduk eller i en korg vid kistans huvudända för att skydda bårtäcket.

Boka bårtäcke

Du kan boka bårtäcke till kistan i samband med besök hos begravningsbyrån eller vid samtalet med prästen som ska hålla i begravningsceremonin.
Här nedan kan du se bilder på de olika bårtäckena.

Husaby församlings bårtäcke
Källby församlings bårtäcke