Om pilotprojektet
Målet med pilotprojektet är att testa ett verktyg som kan hjälpa oss att ”vända på inköpstrappan”, genom att se möjligheterna till återbruk och rekonditionering av begagnade möbler INNAN vi köper nyproducerade möbler. För att vi ska nå målen i vår Färdplan för klimatet, och bli klimatneutrala till 2030, så är det hög tid att ta sig an klimatpåverkan från våra inköp. Pilotprojektet finansieras med Färdplansmedel, och Göteborgs stift är projektägare.
Vad är Sajkla?
Sajkla AB är ett svenskt företag med ursprung i ett återbruksprojekt i Västra Götalandsregionen. De har utvecklat en digital plattform (”Sajkla”) som kan fungera som en intern marknadsplats – som ett eget Blocket för Svenska kyrkan. Alla församlingar och pastorat som går med i Sajkla kan lägga upp möbler som inte används längre, och alla kan se och beställa dessa. Möblerna byter ägare kostnadsfritt inom organisationen, det enda som kostar är transporten för beställaren. Till Sajkla finns också företag knutna som är kunniga på möbelrenovering.
Hur fungerar det i praktiken?
Medarbetare fotar överblivna möbler och laddar upp foto och beskrivning till kyrkans möbelbibliotek i Sajkla via en enkel webbapp. Det kan göras smidigt med en mobiltelefon. Möbelbiblioteket är sedan sökbart för alla inom Svenska kyrkan, och möbler kan bokas och beställas via plattformen istället för att köpa nytt. Utifrån foton och uppgifter om våra begagnade möbler kan företag också enkelt lämna offerter på rekonditionering vid efterfrågan.
Vid deltagande i pilotprojektet behöver pastorat/församlingar utse en kontaktperson. Man behöver också utse personer som ansvarar för inventeringen av möbler, till exempel vaktmästare. Dessa personer får en digital utbildning i plattformen på cirka 1,5 timmar innan de kan starta upp. Sajkla har också en chattfunktion där man kan få svar på alla eventuella frågor som kan dyka upp under vägen. Det är enkelt, och under projekttiden helt kostnadsfritt för alla som deltar!
Om du vill titta i möbelbiblioteket och boka återbrukade möbler så går du in och registrerar dig via den här länken
För att kunna inventera möbler som ni vill bli av med, eller rekonditionera, så måste man ha rollen ”inventerare” i plattformen. Det får man när man går utbildningen.
Alla möbler är kostnadsfria, men den beställande enheten bekostar transporten själv (eller hämtar själv om det är ett mindre antal möbler i en närliggande församling)
Vill ert pastorat, församling eller kansli också vara med?
Vid regelbundna digitala möten visar vi plattformen för intresserade. En gång i månaden håller vi också en digital utbildning för nya medlemmar i projektet. Alla datum finns på Kornet, i kalendern på Hållbarhetsportalen.
Det kommer in nya medlemmar i Sajkla varje vecka, vilket är väldigt roligt! Nu gäller det att alla församlingar, pastorat och kanslier kommer igång ordentligt med att inventera in överblivna möbler, så vi fyller på möbelbiblioteket med många bokningsbara möbler!
Platsbesök av Sajkla
Under 2024 och våren 2025 kan församlingar och pastorat få kostnadsfria platsbesök av medarbetare på Sajkla som kan hjälpa till med inventering av möbler eller ge anpassade tips och råd kring återbruk och rekonditionering utifrån era specifika behov.
Förstärkning av resurser och kompetens
Under 2025 kommer stiften att få förstärkning med ny kompetens kring hållbar konsumtion. Församlingar och pastorat kommer då att kunna få ännu mer stöd i arbetet med hållbar möbelhantering. Klimat- och hållbarhetssamordnarna i Göteborgs stift, Linköpings stift, Stockholms stift och Luleå stift kan ge mer information.
Kontakta
Projektledare Sara Bronner om ni vill delta på ett infomöte eller utbildning: sara.bronner@svenskakyrkan.se.
Har ni andra frågor går det också bra att kontakta projektägaren, Christina Bernérus: christina.bernerus@svenskakyrkan.se
Varmt välkomna att vara med på omställningen till en cirkulär kyrka!
Läs ett reportage från Sajkla om projektet.