Seminarier under Bokmässan 2019

Nyhet Publicerad

I år medverkar Svenska kyrkan i sex seminarier samt den litterära gudstjänsten på söndagen. För entré torsdag till lördag krävs seminariekort, söndag fritt inträde för alla. Samtliga seminarier knyter an till Bokmässans tema för året - Jämställdhet. Huvudgäst är den amerikanska prästen och aktivisten Nadia Bolz-Weber.

Torsdag 26 september

11.00–11.45 Sal F2

Varför är minoriteter så hotfulla för majoriteten?

Varför uppfattas Den Andre och i synnerhet minoritetsgrupper som så hotfulla? Ett samtal om normer, makt och privilegier. Medverkande: Susanne Rappmann, biskop och författare till en avhandling om funktionshinder och teologi, Per Magnus Johansson, psykoanalytiker och docent i idéhistoria, Saga Becker, transaktivist aktuell med romanen Våra tungor smakar våld och Felicia Mulinari, aktuell med diktsamlingen Det som inte kan utplånas.

Moderator: Lena Ulrika Rudeke, Jonsereds herrgård.

Arr: Jonsereds Herrgård Göteborgs universitet och Leopard Förlag

14.00–14.45 sal G3

Kvinnor och religion

Religionen har genom historien dominerats av män och många gånger bidragit till kvinnoförtryck. Även idag. Samtidigt är det mycket som har hänt. Här möts fyra kvinnliga religiösa ledare i ett samtal om religion och jämställdhet: Madeleine Fredell, dominikansyster i Katolska kyrkan, Antje Jackelén, Sveriges första kvinnliga ärkebiskop, Ute Steyer, Sveriges första kvinnliga rabbin, och danska Sherin Khankan, som leder den första moské i Skandinavien där alla imamer är kvinnor.

Moderator: Lars Mogensen, journalist.

15.00–15.45 sal K1

Unga kvinnor och motstånd i politiken

Genom 1900-talet har allt fler kvinnor engagerat sig politiskt, men först i modern tid har förhållandet utjämnats mellan andel kvinnor och män i politiken. Trots det visar studier att särskilt unga kvinnor har svårt att komma fram i politiken. De möter motstånd inom systemet och hot och hat från samhället. Ett samtal om villkoren för unga kvinnor i politiken mellan Peter Örn, ordf. kommittén Demokratin 100 år, Amanda Lind, kultur- och demokratiminister, och Susanne Rappmann, biskop för Göteborgs stift.

Moderator: Bosse Parbring, kommunikatör Jämställdhetsmyndigheten.

Arr: Jämställdhetsmyndigheten och Svenska kyrkan

Lördag 28 september

11.00–11.45 sal F2

Sex och religion

De bibeltexter som på olika sätt handlar om människans sexualitet är bland de mest citerade. De flesta religioner har också någon form av regler och restriktioner kring sex. Varför är religionerna så fokuserade på vem vi ligger med? Amerikanska teologen Nadia Bolz-Weber argumenterar i sin bok Shameless för en sexuell reformation och vill se vår sexualitet i ljuset av tron på en kärleksfull och förlåtande Gud. Hon samtalar med sexualupplysaren Inti Chavez Perez och JP Mokgethi Heath som är författare till uppmärksammade böcker om religionernas syn på sexualitet.

Moderator: Gabriella Ahlström, journalist och författare.

14.00–14.45 sal F2

18 år i fångenskap

Sedan 2001 sitter journalisten Dawit Isaak fängslad i Eritrea, ett av världens mest slutna länder. Det senaste året har landet börjat öppna sig och många frågar sig nu vad ett fredsavtal med grannlandet Etiopien betyder för Dawit Isaaks sak. En av dem är Martin Schibbye, som själv suttit fängslad i grannlandet Etiopien, och nu skrivit boken Jakten på Dawit. I ett samtal om yttrandefrihet, fångenskap och diktaturens logik möter han Fikru Maru, hjärtläkare som i fjol släpptes ur etiopiskt fängelse, Peter Alestig, medförfattare till boken om Fikru Maru, Fem år av fångenskap, och Ingrid Betancourt, som tillbringade sex år som fånge hos den colombianska gerillan.

Moderator: KG Hammar, ärkebiskop emeritus.

Arr: Offside, Ordfront och Svenska kyrkan

Söndag 29 september

11.00–12.00 sal F2

Jag och du – litterär gudstjänst

Människan blir genom du:et ett jag, skrev filosofen Martin Buber. Det är genom att se att den andra är en människa som jag blir mänsklig. Om vi tvärtom förhåller oss till andra som att de var mindre verkliga än vi förlorar livet sin mening och essens. Denna gudstjänst undersöker Bubers tanke genom läsning av litterära texter, musik, Bibelns ord och kyrkans rit. Medverkande: författarna Olivia Bergdahl, Judith Kiros samt historikern Dick Harrison

Gudstjänsten leds av Ludvig Lindelöf, präst i Svenska kyrkan.

14.00–14.45 sal F2

Problemet med män

Våra bilder och föreställningar förknippade med manlighet påverkar pojkar och mäns livskvalitet och är en viktig bakomliggande faktor när kvinnor förtrycks och utsätts för sexuellt våld och trakasserier. Samtidigt hörs idag nykonservativa röster, exempelvis Jordan Peterson, tala om att västvärlden behöver en återgång till en mer traditionell manlighet. Hur ser dagens attityder och värderingar kring manlighet ut och vart är vi på väg? Svenska Dagbladets Ivar Arpi, som arbetar på en bok om genusteorins ställning inom universitetsvärlden, samtalar med författaren Musse Hasselvall och prästen och feministen Ludvig Lindelöf.

Samtalet leds av Eric Schüldt, journalist.