Fred på undantag? Fredsdagen i Domkyrkan 8 maj 2024 kl. 18-20

Nyhet Publicerad Ändrad

FN:s fredsbevarande roll i världen - vilka redskap finns? Medverkar gör bland andra Flaminia Minelli, chef i FN, Anders Kompass, tidigare FN-tjänsteman och Antje Jackelén, ärkebiskop emerita. Musik med Timo Nieminen och Gunnar Frick. Anmäl dig här! Utställning i Domkyrkan 1-17 maj.

Fred på undantag?

8 maj 1945 var en fredsdag, ett steg mot en bättre värld. Strax därefter grundades Förenta nationerna med syfte att vara just en fredens organisation, men idag ser det uppdraget ut att vara svårare än någonsin. Vi lever åter igen i en tid präglad av krig och konflikter, hat och polarisering. Freden är satt på undantag. Vad kan FN egentligen uträtta i den växande skara fasansfulla stridszoner vi ser idag? Vilka redskap har man? Vilka förhoppningar kan vi ha på den organisation som en gång skapades för att ett tredje världskrig aldrig skulle uppstå?

18.00 Välkommen - presentation

Maria Bergius
, Göteborgs domkyrkoförsamling

18.05 Musik med Timo Nieminen, sång och Gunnar Frick, piano

18.15 Anförande (språk: engelska)

Flaminia Minelli,
Chief of the Policy and Best Practices Service in the Division of Policy, Evaluation and Training of the United Nations Department of Peace Operations

18.50 Musik

19.00 Panelsamtal (språk: svenska)

Anders Kompass, tidigare FN-tjänsteman och ambassadör

Antje Jackelén, tidigare ärkebiskop i Svenska kyrkan, teologie doktor

Per Cramér, rektor Handelshögskolan, GU, professor i internationell rätt

Karin Stenson, vice generalsekreterare Unescorådet

Moderator: Stefan Eklund, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne

19.45 Musik

19.55 Avslutning

Varmt välkomna!

Utställning om FN och mänskliga rättigheter

Under perioden 1-17 maj finns en utställning med information om FN inne i Domkyrkan. Utställningen berättar om FN och dess generalsekreterare med fokus på Dag Hammarskjöld, Svenska FN-förbundet och mänskliga rättigheter. Den lyfter också FN:s globala hållbarhetsmål och ger tips om poddar för information om betydelsefulla personer som har arbetat för mänskliga rättigheter och ger några tips på hur du själv kan engagera dig.

Här finns en pdf med delar av utställningen och länkar till webbsidor och poddar om FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld och andra personer som har haft betydelse för FN och mänskliga rättigheter.

Denna pdf kan användas av skolor som vill fördjupa sig i ämnena.

Arrangörer: Svenska kyrkan: Göteborgs Domkyrkoförsamling och Kultursamverkan Göteborgs stift samt Sensus studieförbund

Medverkande: Innerstaden Göteborg, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne.

Med stöd av Levande Historia i Göteborg och Bokmässan.

Om Fredsdagen 8 maj

Fredsdagen 8 maj är en samling för demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och mot krig, nazism och politiskt våld.