Foto: Kristina Bergqvist

Flower of Hope - lavendeloljan är den perfekta gåvan

Nyhet Publicerad Ändrad

Flower of Hope är den Fairtradecertifierade lavendeloljan som produceras i Rumänien och ger utsatta romer riktiga jobb. Nu finns den att köpa hos Sackeus igen!

Pandemin blev en svår period för den romska befolkningen i Rumänien, man tvingades göra ett uppehåll i lavendelproduktionen, men i år är odlingarna igång igen och lavendeln har skördats vid två tillfällen. Lavendeloljepressen som delvis har finansierats av Svenska kyrkan, kommer åter till användning, och det är viktigt att vi hjälps åt att fortsätta stödja detta projekt.

Många församlingar har bord där man säljer Fairtradevaror och här passar Flower of Hope mycket bra!

Fader Lucian Bokmässan 2022 Foto: Kristina Bergqvist

Fader Lucian besökte oss under Bokmässan 2022 och berättade att franciskanerbröderna och lärarna hade lyckats hålla skolan igång under pandemin, sånär som under sex veckor, vilket varit mycket betydelsefullt för  barnen. Han berättade även om barn som har lyckats övertyga och förmå sina föräldrar att flytta iväg från betongladugårdarna där de bor. Att förmedla ett  hopp om ett bättre liv är essensen i detta projekt.

Oljan kan användas till att blanda med t.ex. solrosolja för att få en fantastisk och väldoftande olja att smörja in sig med. Den används även till badvatten, fotbad, som myggmedel och som väldoft i doftkrus eller dammsugarpåsen. Den har en lugnande och avslappnande effekt.

Lavendeloljan köps hos Sackeus.

Flower of Hope logo