En gång när vi diskuterade hur vi skulle formulera inbjudan till konfirmationsundervisning föreslog jag som rubrik ”Kom som du är – bli som oss!” Naturligtvis tog ingen förslaget på allvar. Tvärtom skrattades det åt det som ett lustigt skämt – vilket det väl i sanningens namn också var. Ett bejakande av att få odla och utveckla sin unika individualitet hör till samtidens mer oomstridda värden. Men orden har stannat i mig, och jag har idisslat dem vid åtskilliga tillfällen. Att inte förändras till allt större likhet med den Jesus som är grunden för vår tro, och därigenom faktiskt till allt större likhet med varandra, är inte det tvärtemot vår kallelse? Som Sara Kadefors konstaterade när hon var på prästmöte och reflekterade över prästerna hon mött: ”De såg fullkomligt normala ut. […] I mitt inre blev jag nästan lite upprörd, jag menar, nåt slags påverkan måste det väl ha på en person att den tror på Gud och arbetar med att sprida hans budskap. Eller är jag konservativ nu? Jag tänker att om de kristna är precis som jag kan de ju lika gärna exkludera Gud.” (Göteborgs-Posten, 2006-02-18).
Det är på inget sätt en orimlig tanke att det borde märkas att vi är kristna, om nu Gud spelar någon roll i våra liv. En av de saker som brukar läggas in i detta är att vi förväntas uppvisa enhet. Så ber Jesus i sin förbön (i Joh 17) om att de som är hans – alltså de troende – skall vara ett så att världen kan tro att Fadern sänt honom. Paulus talar sig varm för andlig enhet (Ef 4:3f), för att vi skall stå eniga i tankar och åsikter (1 Kor 1:10), och i Fil 2:2-5 ger han oss denna uppmaning: ”Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras. Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus.”
Om vi ser till historien är det dock beklämmande ställt med enheten. Att det nästan alltid finns andra bidragande faktorer till splittring utöver teologiska skillnader – såväl politiska, etniska som ekonomiska eller rent personliga motsättningar – förhindrar inte det faktum att kyrkan inte levt upp till vare sig Jesu eller Paulus uppmaning till enhet, ödmjukhet etc. Men trots denna ofta dystra historia så har det särskilt sedan 1900-talets början funnits många kyrkor som arbetat för synlig enhet, t ex via arbetet i Sveriges kristna råd eller via Kyrkornas världsråd.
Men vari består den enhet som Jesus och Paulus talar om? Och i vad består den inte? Paulus talar om andlig enhet, om enhet i tankar, åsikter och sinnelag. Låt oss fundera över dessa förslag, och börja med tankar och åsikter (som möjligen kan te sig lite enklare att ta sig an än det andliga och sinnelaget). En första viktig poäng är då denna: enhet är inte enighet. Det har sagts om vår Svenska kyrka att vi inte är en åsiktsgemenskap, utan en bordsgemenskap. En del ser detta som ett sorgligt faktum angående vår kyrka, andra ser det tvärtom som en av dess styrkor. Varför? Jo, för att det eviga dåligt låter sig fångas av vårt förnuft och våra ord. Gud är alltid större än vad vi kan förstå, och Bibelns ord kan nästan alltid förstås och tillämpas på fler än ett sätt. Se t ex på Paulus ord i Ef 4:5f: ”En är Herren, en är tron, ett är dopet, en är Gud”. En är Gud, ja – men vi som tror har mött Gud på olika sätt och tar fasta på olika sidor av den Gud som alltid är större än vi förmår greppa och förstå.
Så formulerar vi också vår tro på olika vis, allt efter den erfarenhet vi har och den tradition vi skolats in i. Bara i vår egen Svenska kyrka ryms en mångfald teologier, där gammalkyrklighet, högkyrklighet, lågkyrklighet samt folkkyrklighet kanske är de mest spridda varianterna – men det finns många fler. Och dopsynen skiljer inte bara mellan samfunden, utan även inom vår egen kyrka – så betonar en del dopet som en personligt tillsagd bekräftelse på något som redan är sant – Guds villkorslösa kärlek till alla människor – medan andra tar fasta på dopet som en statusförändring där vi med Kristus dör för att med honom födas på nytt. In i detta sakernas tillstånd kom Biskopsbrevet Leva i dopet från 2011 som ett försök att tydliggöra och motivera dopet. Där formuleras en enhetlig dopsyn, bruten genom nio olika motiv, som på en gång är traditionell och formulerad för vår tid, och som förmår ge oss en djupare insikt i, och reflektion över dopet. Inte så att det löser alla frågor – det tror jag inte går.
Vi kommer förmodligen aldrig att bli eniga i vår förståelse av ens de mest centrala dogmerna – t ex hur Jesu närvaro i Nattvardens bröd och vin skall förstås – men, vill jag hävda, behöver det inte heller. Enhet utesluter inte en mångfald av tolkningar eller uttryckssätt. Vi är skapade olika, och yttre konformitet såväl som tankemässig och idémässig likriktning skulle kräva en form av övervåld på oss var och en som jag tror är Gud helt främmande. Enhet är fortfarande eftersträvansvärd, men rör sig på ett annat plan än detta.