Foto: Ikon

Hemestra med Kyrkguiden

För många av oss blir det Sverigesemester även i år. Passa på att utforska en del av vårt svenska kulturarv! Det finns massor av vackra, intressanta, spännande kyrkor att besöka. Med appen Kyrkguiden kan du hitta till kyrkor i hela Sverige. Du kan se vad som händer i kyrkan och planera in det du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Kyrkan är alltid nära!

Sök via kartan eller kyrkans namn. I appen hittar du utöver öppettider även församlingarnas kalendrar. Du kan skapa en egen kalender med gudstjänster eller konserter du vill gå på och få en påminnelse så att du inte missar något. Lägg in den församling du vanligtvis besöker som favorit så har du alltid koll på vad som händer.

I slutet av juni 2021 uppdaterades appen. Förutom nya filtreringsmöjligheter och utseende är en nyhet att du har möjlighet att skapa konto i appen för att komma åt dina kyrkor från olika enheter. Du kan även delta i lättsamma utmaningar genom att besöka kyrkor. Kommer du upp i silver- eller guldnivå redan i sommar?

Se till att du har den senaste versionen genom att hämta (eller uppdatera) Kyrkguiden i App Store, eller Kyrkguiden i Google Play

Sommarkyrkor i Göteborgs stift

Många av stiftets kyrkor är öppna under sommaren. Välkommen in, tänd ett ljus, be en bön, var med på en gudstjänst eller konsert. Med hjälp av appen Kyrkguiden kan du enkelt ta reda på när kyrkorna är öppna i sommar och när det finns evenemang att delta i. På kartan nedan ser du var det finns sommaröppna kyrkor.

Kulturarvet på instagram

Om du vill ha inspiration till kyrkor att besöka är ett tips att gå in på Svenska kyrkans instagramkonto @kulturarvet. Kontot lyfter olika kyrkor över hela Sverige och berättar spännande detaljer om byggnader och föremål och det historiska arvet.

Utsnitt från instagramkontot @kulturarvet.