Diplom på hållbarhet

Nu blir Göteborgs domkyrkopastorat miljödiplomerat. Pastoratet satsar på att bli ledande i hållbarhetsarbetet. – Svenska kyrkan kan vara som ett lok i miljöarbetet, säger Helena Granstedt Löfman, miljösamordnare i Domkyrkopastoratet.

Flera av de svenskkyrkliga församlingarna i Göteborg har en lång tradition av miljöarbete och har också varit miljödiplomerade. Men när församlingarna gick ihop till större pastorat behöver diplomeringen förnyas, och Göteborgs domkyrkopastorat får nu som första enhet sitt diplom.

– Jag är glad över engagemanget i pastoratets församlingar och lite stolt att vi är först ut med diplomeringen. Vi ska fortsätta det lokala arbetet för en bra miljö och samtidigt påverka den globala utvecklingen mot en hållbar värld, säger domprost Stefan Hiller.

För att få pastoratet skulle bli godkänt krävdes en gedigen genomgång av församlingarnas hållbarhets- och miljöarbete. Några exempel på satsningar som genomförts är vegetariska luncher i pastoratets förskola, insektshotell och inköp av ekologiska livsmedel.

– Vi har också startat ett eget Blocket på vårt intranät. Där kan en församling lägga ut till exempel möbler som man inte längre behöver. Istället för att kasta dem kan nu andra församlingar ta över dem, säger Helena Granstedt Löfman.

Miljödiplomeringen är inte en slutpunkt utan mer en uppstart inför framtida satsningar. Det finns redan nu många idéer kring hur pastoratet kan bli mer hållbart. Stora kyrkor och andra lokaler är dyra att värma upp.

– Vi vill sänka elförbrukningen i kyrkor och församlingshem. Vi vill ha solceller på taken och sätta solceller på lämpliga tak, säger hon.

Miljödiplomeringen genomförs av Svenska kyrkan, och bygger på en helhetssyn där andlighet, ekologi, sociala och ekonomiska aspekter vävs samman.

– Som kyrka har vi en förtroendeingivande röst som kan påminna om klimatkrisen vi lever i, men också inge hopp och berätta om det som behöver göras. Vi måste värna om Guds skapelse, säger Helena Granstedt Löfman.