Minneslunden Västra
Foto: Göran Karlsson

Vid dödsfall

Det är en svår situation när en anhörig går bort. Förutom sorg, ställs man inför en rad praktiska problem.

Sjukhuset, servicehuset eller polisen (vid en olycka) ombesörjer att kroppen kommer till bårhus och man har tid att planera begravning och gravsättning i lugn och ro.

efterlevandeguiden.se hittar du information om de praktiska frågor som ska tas om hand under månaderna efter dödsfallet. Sajten är ett samarbete mellan Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.

I broschyren Råd vid begravning finns svar på många av de frågor man möter kring själva begravningen. Du är alltid välkommen att kontakta Göteborgs begravningssamfällighets begravningsexpedition om det är något du undrar över, kontaktuppgifter finns längre ned.

Dödsbevis

Oavsett var döden inträffar, ska en läkare utfärda ett dödsbevis och skicka till det Skatteverket, som utfärdar ett intyg att gravsättning/kremering kan ske.

Den avlidne sveps, läggs i en kista och transporteras till bisättningsrum, en lokal där den döda förvaras och även kan visas, i väntan på begravningsceremoni och gravsättning.

Kistläggning och transport av den avlidne från bårhus till bisättningsrum beställs av dödsboet och utförs normalt av begravningsbyråerna.

Viktiga kontakter

Om den avlidne tillhörde ett samfund kan man kontakta dem. Man kan också få stöd i sorgen genom trossamfunden. Här finns länkar till Svenska kyrkans församlingar i Göteborg:

Församlingar i Göteborg

En begravningsbyrå kan hjälpa till med praktiska frågor gällande hela eller delar av begravningen. De hjälper dig att boka tid och plats för begravningen, samt begravningsförrättare. Begravningsbyrån betalas av dödsboet.

Göteborgs stad tillhandahåller borgerliga begravningsförrättare.

Gravplats väljer du genom begravningssamfälligheten, som kan visa dig möjliga alternativ.

Om du vill sköta allting själv, finns här en checklista: Ordna begravning på egen hand

Egna önskemål

Det är den avlidnes önskemål om begravning och gravsättning som i första hand ska gälla. Även om man tror sig ha ett långt liv framför sig, skriv ned eventuella önskemål och förvara handlingarna så att de är tillgängliga för anhöriga.

Tala gärna med begravningssamfälligheten, din församling eller en begravningsbyrå om vad man bör tänka på.

Foto: Skulpturen Tröst av Inger Karlberg i minneslunden på Västra kyrkogården