barndop
Foto: Magnus Aronsson/Ikon

Dop

Att bli förälder är något av det största och finaste man kan få vara med om i livet. Svenska kyrkan tror på en Gud som av kärlek skänkt livet till varenda människa.

Jesus gav kyrkan uppdraget att döpa människor. Dopet är en helig handling, ett så kallat sakrament.  Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan, men dopet visar också att den döpte tillhör Guds eget folk; de kristna i hela världen.

Kristus betyder kung och är en titel som används om Jesus av hans lärjungar. Det är därför vi kallar oss kristna. Att bli döpt innebär att tillhöra Kristus tillsammans med alla andra döpta.

I Glimåkra-Hjärsås församling kan dopet äga rum i söndagens gudstjänst, då också församlingsborna får möjlighet att hälsa barnet välkommet i församlingen, eller i en separat dopgudstjänst. Att döpas i kyrkan kostar inget.

Vi har tre kyrkor i församlingen, Glimåkra, Sibbhult och Hjärsås kyrkor, och det finns möjlighet att hyra något av våra församlingshem till en låg kostnad i samband med dopet. Även dopdräkter finns för utlåning.

Välkommen att kontakta expeditionen om du vill döpa ditt barn eller om du själv vill bli döpt.

Församlingsexpeditionen: 044-34 60 00. Öppettider: Mån-tor kl 9.30-12