Ord att Leva

September 2022

Fri och oberoende av alla har jag alltså gjort mig till allas slav för att vinna så många som möjligt (1 Kor 9:19)
Denna månads Ord att leva är hämtat ur Paulus första brev till de kristna i Korinth. Han befinner sig i Efesos och försöker ge svar på frågor som dykt upp i den grekiska församlingen i Korinth. De som Paulus riktar sig till hade något år tidigare omvänt sig från hedendomen till den kristna tron tack vare hans predikningar. En av tvisterna som splittrade församlingen i Korinth var frågan om det var tillåtet att äta av köttet som offrats åt avgudarna. Samtidigt som han understryker den frihet som vi har i Kristus, utlägger Paulus hur de kristna ska förhålla sig i ett antal frågor, och han betonar särskilt vad friheten innebär.

Då de kristna vet att ”det inte finns någon avgud i världen och ingen annan gud än den ende” (1 Kor 8:4), så blir det likgiltigt om man äter eller inte äter kött som blivit offrat åt avgudarna. Problemet uppstår när en kristen är tillsammans med någon som ännu inte har denna medvetenhet, denna trons insikt, och den kristne därför riskerar att leda den andre till fall genom sitt handlande.
När det handlar om kunskap å ena sidan och kärlek å andra sidan, tvekar inte Paulus. Lärjungen bör välja kärleken, om det så innebär att ge avkall på sin egen frihet, så som Kristus gjorde när han frivilligt gjorde sig till en kärlekens tjänare. Det är helt grundläggande att ta hänsyn till den svagare, den som har ett osäkert samvete och begränsad kunskap. Målet är att ”vinna” människor, det vill säga att leda så många som möjligt till det goda och vackra livet enligt Guds ord.

Så här skriver Chiara Lubich: ”Om vi är inlemmade i Kristus, om vi är han, innebär splittringar och meningsmotstånd att vi splittrar Kristus… Om de första kristna riskerade att brista i enighet, råddes de att ge avkall på sina egna idéer, för att bevara kärleken. Så är det också idag. Även om vi ibland är övertygade om att ett visst sätt att tänka är det bästa, råder Herren oss att det ibland kan vara bättre att ge avkall på det, för att förbli i kärleken gentemot alla. Det mindre perfekta, i enighet med de andra, är bättre än det perfekta i oenighet. Att ’böja, men inte bryta’ kan vara smärtsamt, men är verkningsfullt och välsignat av Gud. Det bevarar enheten utifrån Kristi tänkesätt.” (Chiara Lubich, Konsten att leva i kärlek, Veritas 2020, s 117 f.)

Den vietnamesiske kardinalen Francis van Thuân satt 13 år i fängelse, varav 9 år i isoleringscell. Hans erfarenhet vittnar om att äkta kärlek utan baktankar föder kärlek som gensvar: ”I början pratade vakterna aldrig med mig. De svarade bara ja och nej. En natt kom jag att tänka: ’Francis, du är ännu rik, du har Jesu kärlek i ditt hjärta. Älska dem som Jesus älskat dig’. Nästa dag försökte jag älska dem ännu mer, älska Jesus i dem, att le, att prata vänligt med dem… Efter en tid blev vi vänner”.1 I fängelset gjorde han sedan med vakternas hjälp ett kors, av små träbitar och en kedja av järn. Det blev hans biskopskors, som han bar fram till sin död.

Letizia Magri. focolarerörelsen

1 F.X. Nguyễn Văn Thuận, Testimoni della speranza (Hoppets vittnen), Città Nuova, Roma 2000, s 98 ff.