Kriget i Ukraina – för oss som vill hjälpa.

Kriget i Ukraina upprör och berör oss på många plan och många människor vill hjälpa till på olika sätt. Miljoner människor beräknas vara på flykt såväl inom Ukraina som till kringliggande länder och Sverige har redan tagit emot mödrar, barn och ensamkommande. I en kaotisk situation är det viktigt att hjälp ges under ordnade former.

Svenska Kyrkans hjälporganisation ACT stöttar lokala aktörer på plats och ber oss i församlingarna att inte skicka kläder eller material utan i stället bidra med pengar. Gåvor från privatpersoner tas emot på
SWISH: 123 040 14 71 (märk med ACT)

I Gimo pastorat ber vi för krigets många offer i våra gudstjänster och vi samlar också in kollekt till ACT.
För dig som vill veta mer om hur du kan hjälpa till kan läsa på migrationsverkets hemsida:

Gud, vi ber för alla människor som fått sina liv förstörda och förändrade i grunden av krigets fasor. Kom med tröst och barmhärtighet, du livets och kärlekens Gud. Amen.