Begravning i Covid-19 tid

Nya rutiner för begravningsgudstjänst under Covid-19 Under Covid-19 pandemin kommer vi med hänsyn till risk för smittspridning i samband med begravningsgudstjänster att förändra våra arbetssätt. Detta för att skydda besökare och medarbetare för eventuell smittexponering alternativt smittspridning. Detta kommer påverka vårt sätt att arbeta inför begravningen, under själva begravningsgudstjänsten och vid minnesstund. Vi beklagar att vi tvingas vara mycket restriktiva med sociala kontakter också i en situation som denna.

FÖRÄNDRINGAR I FÖRBEREDELSER INFÖR BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST
Begravningssamtal eller sorgesamtal kommer inte att ske i hemmet som tidigare, utan i första hand via telefon.

Vid begravningsgudstjänst gäller 50 personer vid både avsked i och utanför kyrkan.

Munskydd kan användas vid begravning då det är svårt att hålla distans i samband med avsked. Vi erbjuder möjlighet att använda munskydd för att minska risk för eventuell smittspridning. Munskydd finns i anslutning till entrén.

FÖRÄNDRINGAR AV ARBETSSÄTT VID BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST
I vanliga fall brukar vi möta våra sörjande och deras gäster vid kyrkporten för ett personligt mottagande. Detta är inte möjligt under rådande omständigheter då vi måste skydda våra medarbetare från onödig exponering av eventuell smitta. Detta innebär att vaktmästaren inte delar ut psalmböcker utan dessa ligger redan på plats i bänkarna och prästen kommer att hälsa alla välkomna i inledningen av gudstjänsten.

Handsprit finns i kyrkan och vi ber er använda den vid ankomst och munskydd finns vid ingången.

Vid begravningsgudstjänster är det vanligt att familjen sitter samlad. Men då vi inte vill bidra till smittspridning så kan det ändå vara klokt med viss distansering. Sitt gärna tillsammans med den du bor och umgås med dagligen men undvik närkontakt med långväga gäster. För att hjälpa era gäster att hålla distans så har vi placerat ut psalmböcker på lämpligt avstånd från varandra i kyrkorummet.
Ett moment i begravningsgudstjänst är att ta avsked. Detta kan äga rum inne i kyrkan vid en begravningsgudstjänst där stoftet skall kremeras och ute vid graven om jordfästning av kista ska ske.

Om avsked äger rum i kyrkan får man endast gå fram till kistan för att ta avsked vid huvudgärden (kortsidan av kistan närmast altargången). Det är alltså inte tillåtet att gå runt kistan som vi vanligtvis gör. Begravningsentreprenören kommer att välkomna er fram när det är dags att ta avsked. För att hålla distans ber vi er gå fram tillsammans med den person du eventuellt delar bänk med. Gå fram lägg ner din blomma ta avsked och återvänd därefter till din plats.

Sker avsked ute på kyrkogården i samband med jordfästning ber vi er att hålla avstånd till varandra i samband med processionen ut till graven. Risken för smittspridning bedöms vara lägre utomhus men vi ber er vara varsamma om varandra och ändå vidta försiktighetsåtgärder.

EFTER BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST
Minnesstund eller eftersamling är vanligt förekommande i anslutning till begravningsgudstjänst och oftast är våra präster närvarande. Ibland önskar de anhöriga att prästen skall hälsa välkommen, be till bords och ansvara för att eventuella minnesgåvor läses upp. Detta kommer inte vara möjligt under rådande epidemi då våra präster skall undvika onödig exponering för eventuell smitta.

OM NÄRMASTE ANHÖRIG BLIR SJUK
Vad händer om man bokat begravningsgudstjänst men som närmast anhörig blir sjuk. Man kan flytta fram begravningsgudstjänsten men den måste äga rum inom 1 kalendermånad efter dödsfall. Vet man eller kan man anta att tiden kommer passera 1 kalendermånad skall kroppen kremeras och begravningsgudstjänst hålls sedan av urna och skall ske inom 12 månader. Man kan också välja att fullfölja den planerade begravningsgudstjänsten tillsammans med de familjemedlemmar, släktingar eller vänner som kan närvara. För att möjliggöra för den som tillhör riskgrupp eller är sjuk att delta kan man prata med sin begravningsentreprenör om möjlighet att sända begravningsgudstjänsten digitalt.

Har du frågor kring våra förändrade rutiner vid begravningsgudstjänst ta kontakt med Lotta Wellsten, Kyrkoherde; 0173-600 06