Anders Broholm 1938 - 2020

Nyhet Publicerad

Budskapet har nått oss att vår pensionerade kyrkoherde i Enslövs församling Anders Broholm har lämnat det jordiska livet den 18/11 2020 i en ålder av 82 år. Närmast sörjande är hustrun Lilian, döttrarna Pauline, Karin och Jenny med familjer.

Anders var född på Karlskoga lasarett den 2 juli 1938, familjen bodde då i Nysunds församling där fadern var kyrkoherde. Fadern avled 1949 och Anders flyttade året efter till Göteborg med sin mor och broder. Anders gifte sig Annandag Påsk 1965 med Lilian och han prästvigdes den 29 december samma år.

Anders tjänstgjorde i Tuve och Backa församlingar och som stiftsadjunkt för barn och familjearbetet i stiftet, innan han 1973 flyttade till Enslöv med sin familj, som nu bestod av hustrun Lilian och döttrarna Pauline och Karin. Annanndag Jul samma år utökades familjen med dottern Jenny.

Enslövs församling fick 30 härliga år med Anders som kyrkoherde.
När Anders predikade kom Enslövsborna för att lyssna!
Många gånger slängde Anders ut en replik som väckte reaktion i början av predikan och man tänkte: Hur skall du klara dig ut ur det här? Anders kom alltid ned på fötterna i sitt resonemang. Det var en pedagogik som fungerade! Folk lyssnade med glädje och man kände sig alltid träffad när Anders predikade.

Anders Broholm, fd präst i Enslövs församling

Vi är många som minns församlingsaftnarna som Anders ordnade i församlingshemmet, med allt från föredrag av allvarligare art till uppsättningar av revyer och teaterpjäser. Stora salen i församlingshemmet var alltid fullsatt med folk vid sådana tillfällen. Församlingsborna älskade humorn och glädjen och kunde då också ta till sig det allvarliga när det förekom!

Anders var mån om att åka ut i församlingen och besöka församlingsborna. Det är säkert inte många hem, om något, i Enslövs församling som inte haft besök av Anders.

Anders och Lilian flyttade tillbaka till Göteborg när Anders gick i pension 2003, men flyttade några år senare till Halmstad. På sommarhalvåret bodde de på sitt älskade sommarställe i Långasand.

Anders lärde sig, under sin aktiva tid, Enslövs församling som en infödd, han lärde sig vem som var släkt med vem o.s.v. Anders hade därför alltid sitt hjärta kvar i Enslövs församling och hade många kontakter i bygden även efter pensioneringen, han höll sig alltid informerad om vad som hände i församlingen och tillförde också ofta uppgifter till Enslövs kyrkoarkiv, som ha verkligen månade om. Efter pensioneringen blev han ofta anlitad av Enslövsbor att förrätta dop, vigslar och begravningar. Ibland kom Anders också tillbaka och hade gudstjänster. Det sista stora projektet Anders hade i församlingen var 40-årsjubiléet för Enslövs församlingshem 2013.

En älskad präst i vår bygd och en god vän har lämnat oss och vi får minnas Anders för all glädje han spridit och för allt gott han gjort för Enslövs församling.

Per Öjerklint
Kyrkvärd