Foto: Rickard Wahlström

Genarps kyrkogård

Genarps kyrkogård består av fem olika delar som kallas:
Genarps södra, Genarps gamla norr, Genarps norra, Genarps östra och Häckeberga kyrkogård.

Den delen som kallas Genarps södra kyrkogård, söder om kyrkan, är den äldsta, och anlades troligen i samband med att kyrkan uppfördes 1593.
Norr om kyrkan ligger Gamla norr kyrkogård som utformades i mitten av 1900-talet.
Norra kyrkogården och Östra kyrkogården anlades i början av 1900-talet.
Häckeberga kyrkogård anlades på 1880-talet av friherren på Häckeberga slott Tönnes Wrangel. Här begravs fortfarande bara personer som har någon anknytning till Häckeberga, och kyrkogården sköts av Häckeberga gods.

På Genarps kyrkogård finns de olika gravplatserna kistgravar, urngravar, urngravplatser och minneslund.

Kistgrav

Här kan både kistor och urnor gravsättas. Gravplatserna finns i olika storlekar och möjlighet att anlägga rabatt finns. De anhöriga får vara med vid gravsättningen. Gravrättstiden gäller i 25 år och kan sedan mot en avgift förnyas med 15 år i taget. Någon anhörig måste stå som gravrättsinnehavare. De anhöriga beställer gravsten men kyrkogårdsförvaltningen måste godkänna den. Gravrättsinnehavaren har sedan ansvaret för att gravstenen är säkert monterad. På en del områden finns det regler beslutade av kyrkorådet angående om det ska vara stående eller liggande sten och på en del områden anläggs inte nya gravar. Man kan sköta gravplatsen själv eller teckna gravskötselavtal så att kyrkogårdsförvaltningen sköter gravplatsen.

Urngrav

Här kan endast urnor gravsättas. Finns plats för 2-4 urnor och möjlighet att anlägga rabatt. De anhöriga får vara med vid gravsättningen. Gravrättstiden gäller i 25 år och kan sedan förnyas mot en avgift med 15 år i taget. Någon anhörig måste stå som gravrättsinnehavare. De anhöriga beställer gravsten men kyrkogårdsförvaltningen måste godkänna den. Gravrättsinnehavaren har sedan ansvar för att gravstenen är säkert monterad. På en del områden finns det regler beslutade av kyrkorådet angående om det ska vara stående eller liggande sten och på en del områden anläggs inte nya gravar. Man kan sköta gravplatsen själv eller teckna gravskötselavtal så att kyrkogårdsförvaltningen sköter gravplatsen.

Minneslund

Gemensamt gravområde för nedgrävning av urnor. Ingen plats reserveras för make/maka. De anhöriga får inte vara med vid gravsättningen. Flera urnor gravsätts vid samma tillfälle så att det inte ska synas var urnorna gravsätts, detta gör att det kan ta lite tid innan urnsättningen sker. Ingen urnsättning sker under vintermånaderna när det är fruset. Det finns en gemensam plats där man kan sätta lösa blommor och tända ljus. Kyrkogårdsförvaltningen sköter platsen.

Askgravplats

Här kan endast urnor gravsättas. Det finns plats för 2 urnor. De anhöriga får vara med vid gravsättningen. Gravrättstiden gäller i 25 år och kan sedan förnyas mot en avgift med 15 år i taget, gravrätten gäller med begränsning. Någon måste vara gravrättsinnehavare. De anhöriga betalar en avgift för gravstenen, inskription av namnplatta (denna beställs av församlingen och är enhetlig för alla platser) och skötseln av gravplatsen i 25 år. Vid andra gravsättningen tas en avgift för inskription av namnplatta och den fortsatta skötseln. Kyrkogårdsförvaltningen sköter gravplatsen och har ansvar för gravstenen. Man får sätta vas med blommor eller gravljus i hållaren på stenen. Man kan även sätta en kruka (storlek max 25 cm i diameter) och/eller en gravlykta på marken framför stenen.

Askgravlund

Gemensamt område för nergrävning av askor. Upplåtes utan gravrätt men anhöriga får vara med vid gravsättningen. Ingen plats reserveras för make/maka. Om man önskar kan man få en namnplatta uppsatt på en gemensam sten till en avgift. På varje platta finns det plats för två namn. Där finns en gemensam plats där man kan sätta lösa blommor och tända ljus. Kyrkogårdsförvaltningen sköter platsen.

Särskilda gravplatser

När det gäller särskilda gravplatser för dem som inte tillhör något kristet trossamfund hänvisar vi för tillfället till Lunds kyrkogårdar.

Minneslunden Genarps kyrkogård Foto: Rickard Wahlström
Askgravplatserna Genarps kyrkogård
Askgravlunden Genarps kyrkogård Foto: Rickard Wahlström

Vill du veta mer om gravplatser och skötsel?
Kontakta då förvaltningsassistent Sofia Larsson.

För karta över kyrkogården, klicka på följande länk nedan:

Kyrkogårdskarta

För information om gravskötselavtal, se nedan: