Begravningsombud

Som begravningsombud ska man se till att de personer som inte är tillhöriga Svenska kyrkan får sina behov tillgodosedda.

Begravningsombudets uppdrag:

Att vara begravningsombud innebär att man har i uppdrag att säkerställa att de personer som inte tillhör Svenska kyrkan får sina intressen tillgodosedda. Kortfattat innebär detta att begravningsombudet ska se till att begravningsverksamheten sköts på ett korrekt sätt och att de som ansvarar för begravningsverksamheten använder pengarna från begravningsavgiften på rätt sätt, att avgiften går till begravningsverksamheten och inte används till övrig verksamhet inom Svenska kyrkan.
I begravningsverksamheten ingår sådana åtgärder som har direkt samband med förvaltningen av de allmänna begravningsplatserna, det vill säga att alla människor, oavsett livsåskådning, ska få tillgång till en begravningsplats och en begravningsceremoni efter att personen avlidit. Begravningsavgiften ska användas för att finansiera krematorierna, begravningskapellen och begravningsplatsernas skötsel och skick. Avgiften ska också användas till de personalkostnader inom kyrkogårdsförvaltningen som avser kostnader för att hålla begravningsverksamheten i ett ordnat och värdigt skick.

Länsstyrelsen har utsett ett ombud som tillvaratar intressen i begravningsverksamheten för dem som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

För Genarps församling heter ombudet från och med 1/1 2023 Ulf Nordström och nås på tel. 0707-41 70 55 eller e-post nordstrom1945@gmail.com.