Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning-ett sista farväl

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt för många att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som har dött till Gud.

Kontakta oss

Du är välkommen att kontakta församlingen för samtal och stöd när du har sorg. Som närmast anhörig kan du också boka och planera för en begravning.

Telefonnummer pastorsexpeditionen: 040-31 56 00.
Telefon- och besökstid säkrast måndag-onsdag, fredag kl 09.30-12.00, torsdagar kl. 12.30-15.00.

Besöks- och postadress: Kyrkovägen 11, 247 71 Genarp
E-post: genarp.forsamling@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkans gemensamma webbsidor om begravning och sorg

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

En kyrkogård i solsken.

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.

Välj grav och gravplats

Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Om en avliden person inte har lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga välja en bra lösning.

Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler:

För tillfället hänvisar vi till kapellen i Lund om man vill ha en begravningsceremoni i annan lokal än kyrkorna.

Begravningsombud

Som begravningsombud ska man se till att de personer som inte är tillhöriga Svenska kyrkan får sina behov tillgodosedda.

Våra kyrkor

I församlingen finns tre kyrkor: Genarps kyrka, Lyngby kyrka och Gödelövs kyrka.

Våra kyrkogårdar

Genarps församling har tre olika kyrkogårdar - Genarp, Lyngby och Gödelöv.

Antal som ryms i kyrkorna och kyrkstugan

Lyngby kyrka: ca 150 personer
Genarps kyrka: ca 100 personer