Torslanda kyrka/kyrkogård
Foto: Malte Aronsson

Torslanda kyrkogård

Torslanda kyrkogård omgärdar kyrkan, som är en av de äldsta kyrkorna på Hisingen.

Torslanda kyrkogård räknar 1783 som tillkomsttid, men kyrkan är från 1200-talet. Kyrkogården har utvidgats i olika omgångar, senast 1977. På kyrkogården finns en askgravlund sedan 2009. I maj 2023 stod en ny minnes- och askgravlund klar för gravsättning. På kyrkogården finns också den fridlysta "tusenåriga linden", som man med säkerhet vet är minst 800 år.

Intill detta mäktiga träd finns en av Göteborgs märkligaste gravhällar, lagd över kyrkoherden Arfwid Gren (död 1799), med en nu nästan oläslig text som slutar:

"Gnag ey de Dödas Ben
Förvara Deras Minne.
Rör ey vid denna Sten.
Ty Döden Bor där inne."

Antal gravar: 779. Yta: 1,3 hektar.
Gravskick: kistgravar, urngravar och askgravlund/minneslund.

Ladda ner en besökskarta (pdf).

Så hittar du hit:

Adress: Vid Torslanda kyrka Torslanda kyrkväg/Kongahällavägen (Karta Google Maps)

Med kollektivtrafik:

Hållplats Torslanda Torg trafikeras av X1 och Svart express
Hållplats Hembygdsgatan trafikeras av X1 och Svart express
Området trafikeras även av Flexlinjen.

Ny minnes- och askgravlund klar

Under hösten 2022 och våren 2023 har vi uppfört en ny minnes- och askgravlund på Torslanda kyrkogård. Gravsättning kan ske från 5 maj 2023, ring vår begravningsexpedition för att boka gravsättning, tel 031-731 80 80.

Vi har upphört med nya gravsättningar i den gamla askgravlunden, förutom för make/maka/partner till redan gravsatta, eftersom askgravlunden inte rymmer fler askor.

Läs mer om gravskicken minneslund och askgravlund här.