Flak med olika sorters blommor i kyrkogårdsmiljö.
Foto: Birgitta Löwing Kiser

Dags för sommarblommor - här får du som själv sköter en gravplats tips

Publicerad Ändrad

Efter mors dag börjar vi ta bort penséerna för att bereda plats för årets sommarblommor. Sköter du graven själv? Här får du tips!

För dem av våra kunder som beställt vår- och sommarblommor är det bra att veta att penséerna står kvar över mors dag. Sedan börjar vi ta bort dem för att hinna få runt 285 000 sommarblommor på plats till midsommar.

Målet är att planteringsytorna på gravplatserna inte ska stå utan blommor längre än en vecka och planteringen börjar strax efter nationaldagen.

Begoniorna tacksamma

De sommarblommor som våra kunder väljer mellan är begonior, pelargoner, salvia och fuchsia. Tacksammast är nog begoniorna som lyser på många gravplatser under sommaren.

- De är väldigt snälla och växer oavsett om det är torrt eller regnigt, skuggigt eller ljust, säger vår trädgårdsingenjör Linnéa Cornelius.

Vi tar också hem ”provblommor” från leverantören som vi planterar i lägen med olika förutsättningar. Vi prövar om de är tåliga nog och lämpliga att ta in i vårt sortiment.

Tips till dig som sköter graven själv

Linnéa Cornelius har flera tips till dig som själv sköter om en gravplats.

- Om du besöker graven ofta så finns det blommor som exempelvis stjärnöga, sommardahlia, margueriter och pelargoner som är jättefina hela säsongen, om man bara plockar bort vissna blommor då och då.  De äts vanligtvis inte heller av rådjur eller harar.

Om man inte kan plocka av vissna blommor lika ofta får man välja något som är bra på att ”rensa sig självt”, tillägger hon.

- Då kan man till exempel välja begonior av alla slag, sommarljus, salvia, verbena, hängpelargon eller småblommig petunia, så kallade million bells.

Sol eller skugga?

När man väljer blommor till sin grav får man också väga in om man har en grav i soligt eller skuggigt läge.

- Vissa blommor som pelargon, petunior, verbena, stjärnöga och sommarljus klarar av att stå i sol, bara de har tillgång till vatten vid långvarig torka. Har man ett skuggigare läge blommar fuchsior, storblommig petunia, begonior och snötörel fint, berättar Linnéa.

Hon påminner också om att det finns många fina blad- och stråväxter som är fina för sig själva eller i kombination med blommande växter.

Läs mer om året på begravningsplatserna

Är du intresserad av att veta när vi brukar plantera, sätta på och stänga av vatten och annat som vi gör på kyrkogården? Titta på vårt årshjul:

Året på kyrkogården