Kris- och krigsberedskap en del i vårt uppdrag

Begravningssamfälligheten ser till att det finns beredskapsmark för gravar. Vi planerar för ett läge där vi inte har tillgång till vare sig drivmedel eller digitala system.

Den senaste tiden har medier uppmärksammat att Svenska kyrkan liksom många andra samhällsinstanser förbereder sig för kris och krig. Det gör även vi i begravningssamfälligheten.

I vårt uppdrag ingår att vidta de beredskapsförberedelser som behövs. Det osäkra omvärldsläget gjorde att vi lyfte beredskapsfrågorna i vår ledning redan i mars 2022 och vi fortsätter att jobba med dem kontinuerligt.

Beredskapsmark

Det begravningssamfälligheten ansvarar för är att se till att det finns beredskapsmark tillgänglig för den händelse att ett stort antal människor skulle behöva jordbegravas. Tidigare bestämmelser om att begravningshuvudmän ska ha tillräckligt med mark avsatt för att kunna begrava fem procent av befolkningen har återkommit som rekommendation från Svenska kyrkans nationella nivå efter samråd med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Det innebär för vår del bortåt 30 000 människor i vårt ansvarsområde som motsvarar Göteborgs Stads yta. Enligt vår beräkning behövs cirka 15 hektar beredskapsmark.

Vi behöver också vara förberedda på att kunna hålla reda på vilka som begravs när och var även i situationer där vi inte har tillgång till vår digitala gravbok och där gravsättning sker i hög takt. Det kan till exempel handla om att ha kartor utskrivna där vi för hand kan skriva in var människor är begravda.

Om el och drivmedel saknas

I händelse av kris eller krig kan vi inte heller räkna med att det finns elförsörjning eller drivmedel så att vi kan använda krematorium, grävmaskiner eller andra fordon. Vi behöver helt enkelt se till att vi har personal som kan gräva gravar för hand. Det betyder i sin tur att vi behöver krigsplacera personal och att vi måste ha god tillgång till nödvändiga handredskap.