Grav, muslimska begravningsplatsen, Billdal
Foto: Ronald Eek

Begravningsombud

För att tillvarata intresset för dem som inte tillhör Svenska kyrkan utser Länsstyrelsen begravningsombud.

Svenska kyrkan är genom Göteborgs begravningssamfällighet ansvarig för begravningsverksamheten i Göteborg.

För att tillvarata intresset för dem som inte tillhör Svenska kyrkan utser Länsstyrelsen ombud. Ombuden har till uppgift att följa begravningssamfällighetens verksamhet och yttra sig över huvudmannens kostnadsberäkning avseende begravningsverksamheten. Den som inte tillhör Svenska kyrkan kan vända sig till dessa ombud.

Läs en utförlig folder om begravningsombuden (oktober 2023)

Begravningsombud i Göteborg

Länsstyrelsen utsåg i mars 2023 Anders Ljung och Marie Louise Nord att vara begravningsombud för mandatperioden 2023-2026 inom Göteborgs kommun. Verksamhetsområdet omfattar samtliga församlingar inom kommunen.

Länk till information om begravningsombud och begravningar på Länsstyrelsens hemsida
De som tillhör Svenska kyrkan vänder sig till de förtroendevalda inom Svenska kyrkan i Göteborg.

Kontaktuppgifter till begravningsombuden

Anders Ljung